لینک های دسترسی

Breaking News

تامس وست با مقامات هندی در مورد آیندۀ افغانستان گفتگو کرده است


قرار است که وست پس از هند عازم امارات متحده عرب شود
قرار است که وست پس از هند عازم امارات متحده عرب شود

تامس وست، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور افغانستان، در چارچوب آخرین سفر خود به منطقه و گفتگو با مقامات هندی در مورد مسیر آیندۀ افغانستان، از ورود خود به دهلی جدید پایتخت هند خبر داده است.

توماس وست، ناوقت جمعه ۲۲ مارچ (سوم حمل) با نشر پیامی در ایکس از گفتگو با مقامات هندی - وینای موهان کواترا، معاون وزارت خارجه و جی‌پی ‌سینگ، نمایندهٔ ویژهٔ هند برای افغانستان – ابراز خرسندی کرده و گفتگوهایش را عالی توصیف کرده است.

وست نگاشته است: "هند به ارایهٔ کمک‌های بشری و ادویه به افغان‌ها ادامه می‌دهد و ما در مورد ۲۰۲۴ صحبت کردیم. در مورد انکشاف یک تعامل دپلوماتیک متحد در حمایت از منافع جمعی، هم تبادل نظر صورت گرفت".

به دنبال گفتگوهای دپلومات‌های امریکایی و هندی در مورد افغانستان، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان گفته است که مقامات کشورها هنگام گفتگو در مورد افغانستان پیشرفت‌ها در این کشور را در نظر بگیرند.

مجاهد در پیام صوتی که به رادیوی ملی تحت اداره طالبان فرستاده، گفته است: "به ثبات و امنیتی که فعلاً افغانستان دارد، یک فرصت بشمارند و با این همکار باشند، امارت اسلامی افغانستان (حکومت طالبان) خواهان روابط خوب با تمام کشورها است و همچنان از دیگر کشورها توقع روابط خوب را داریم".

نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان در حالی به دهلی جدید سفر کرده است که جی‌پی سینگ، مسوول بخش افغانستان، پاکستان و ایران در وزارت خارجۀ هند در اوایل همین ماه سفری به کابل داشت و با برخی مقامات حکومت طالبان، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین و شماری از تاجران افغان گفتگو کرد.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان به نقل از جی‌پی ‌سینگ، گفته است که آن کشور طی‌ دوونیم‌ سال گذشته در بخش‌های مختلف با افغانستان کمک‌های بشری کرده و نیز علاقه دارد که روابط در بخش‌های سیاسی و اقتصادی با افغانستان را گسترش و تجارت از طریق بندر چابهار را رشد دهد.

حکومت طالبان نیز گفته است که بر اساس سیاست خارجی "متوازن" می‌خواهد تا روابط سیاسی و اقتصادی‌اش را با هند به عنوان یک کشور مهم منطقه تقویت کند. همچنان حکومت طالبان از این هند خواستار ایجاد تسهیلات در صدور ویزهٔ تجاری، صحی و تحصیلی به افغان‌ها شده است.

با این حال، قرار است که نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان پس از هند به امارات متحده عرب سفر کند و با مقامات این کشور و شماری از افغان‌های مقیم آنجا در رابطه به افغانستان گفتگو کند.

گروه

XS
SM
MD
LG