لینک های دسترسی

Breaking News

وست: مشروعیت طالبان وابسته به برخورد آنان با زنان و دختران افغان است


نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده امروز هفتم دسمبر (۱۶ قوس) گفت که مشروعیت طالبان وابسته به طرز برخورد آنان با زنان و دختران افغانستان است. این در حالی است که پس از گذشت ۱۵ ماه از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، حکومت این گروه را هیچ کشوری به رسمیت نشناخته است.

تامس وست که در ابوظبی با محمد یعوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان ملاقات کرد، در صفحهٔ تویتراش نگاشته است: "ثبات اقتصادی و اجتماعی و مشروعیت داخلی و بین المللی طالبان به گونهٔ‌ گسترده با طرز برخورد آنان با مادران و دختران افغانستان وابسته است."

نمایندهٔ ویژهٔ‌ امریکا همچنان نگاشته است که با استفاده از فرصت در مورد وضعیت رو به وخامت حقوق بشر، به ویژه زنان و دختران افغان، با هیات طالبان در ابوظبی صحبت کرد.

تامس وست افزوده است که وضعیت امنیتی افغانستان، تلاش‌های متداوم طالبان در مقابل داعش، اقدام برای بهبود محیط تجارتی و پاسخ جامعهٔ جهانی به بحران بشری جاری در افغانستان از موضوعات مورد بحث او با هیات طالبان بود.

پیش از این، یک سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفته بود که چون سفر تامس وست همزمان با سفر هیات طالبان بود، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده با استفاده از این فرصت با هیات طالبان ملاقات کرد.

این بار نخست نیست که مقامات امریکایی مشروعیت طالبان را با وضعیت حقوق بشر در افغانستان گره می‌زنند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا در ماه اکتوبر گفت: "ما بار ها این موضوع را گفتیم که سیاست طالبان در قبال زنان و دختران، بی احترامی به حقوق بشر است. تا زمانیکه طالبان به سرکوب زنان و دختران در افغانستان ادامه دهند، روابط طالبان با بقیه جهان بهبود نخواهد یافت."

پیش از آن، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، مدعی شده بود که ایالات متحده بزرگترین مانع فراراه مشروعیت بین‌المللی حکومت این گروه است.

طالبان ادعا می‌کنند که تمام شروط برای مشروعیت بین‌المللی را برآورده کرده اند. اما جامعه بین المللی، از جمله ایالات متحده می‌گویند که اگر این گروه رسمیت بین المللی می‌خواهد، باید حکومت همه شمول ایجاد کند و به حقوق بشری افغان‌ها، به شمول اقلیت‌ها، زنان و دختران احترام گذاشته و به زنان و دختران زمینه آموزش و کار را فراهم کند.

XS
SM
MD
LG