لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ در اوکراین؛ رویای دانش‌آموزان اوکراینی برای مکتب رفتن


نمای یک مكتب تخريب شده در شهر لیمان اوکراین
نمای یک مكتب تخريب شده در شهر لیمان اوکراین

جنگ در اوکراین، صدها مکتب را تخریب کرده و برای شاگردانی که در ساحات جنگ‌زدهٔ این کشور زندگی می‌کنند، ادامه آموزش اکنون به یک رویا تبدیل شده است.

پس از تهاجم روسیه بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، در شهر لیمان در شرق اوکراین، تمام مکاتب در اثر جنگ آسیب دیده و بسیاری آن تخریب شده است.

مکاتب نیز مانند دیگر محلات ملکی هدف حملات راکتی قرار گرفته بود. اردوی اوکراین چهار ماه پیش این شهر را از تصرف روسیه بیرون کرد، اما درهای مکاتب تا هنوز بسته است.

اکنون جنگ دوباره به نزدیکی‌های لیمان رسیده و در اثر یک حمله در اوایل ماه جاری میلادی، هشت غیر نظامی در این شهر کشته شدند.

شاگردان می گویند که ممکن دروس آنلاین که در زمان شیوع همه‌گیری کووید۱۹ آغاز شده بود، برای یک سال دیگر ادامه یابد. باشندگان لیمان می گویند که داوطلبان به شاگردان لوازم درسی و دسترسی به انترنت را فراهم می‌کنند.

نادیه دیدینکو، عضو شورای شهر لیمان، گفت: "این وسایل کافی نیست اما با آنهم آنان برای ما لپ تاپ، تبلیت، ماشین چاپ و قرطاسیه فراهم می‌کنند. وضعیت بسیار زیاد دشوار است."

اما شاگردان می گویند که با نزدیک شدن خط جنگ، تهیه لوازم درسی کار بیهوده است چون انترنت در این شهر یا قطع است یا تنها شفاخانه‌ها و پایگاه‌های نظامی به آن دسترسی دارد.

ذاخار، شاگرد صنف نهم، می‌گوید که آموزش آنلاین با تمام مشکلات آن بهتر از نرفتن به مکتب و نبود دسترسی به آموزش است.

او گفت: "رفتن به مکتب را به جای درس خواندن آنلاین در تلیفون موبایل ترجیح می دهم. در تلیفون، بسیاری اوقات دروس را درست دنبال کرده نمی‌توانید. در مکتب تمام درس‌ها برای تان تشریح و نشان داده می شد و شما همه چیز را می‌نوشتید، در مقابل تخته می‌رفتید و به پرسش‌ها پاسخ می دادید."

سایر شاگردان نیز در صحبت با صدای امریکا به مشکلات شان در بارهٔ آموزش آنلاین اشاره کرده و گفتند که در مکتب و صنف‌های حضوری، بهتر و خوبتر می‌توانستند دروس شان را بیاموزند.

XS
SM
MD
LG