لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار روسیه: به حملات طیاره‌های بی‌سرنشین اوکراین بر مسکو پاسخ می‌دهیم


ساختمانی در مسکو که هدف حملهٔ طیارهٔ بی‌سرنشین اوکراین قرار گرفت.
ساختمانی در مسکو که هدف حملهٔ طیارهٔ بی‌سرنشین اوکراین قرار گرفت.

مقامات روسیه روز دوشنبه ۲۴ جولای (دوم اسد) هشدار دادند که در پاسخ به حملات طیاره‌های بی‌سرنشین (درون) اوکراین بر مسکو، پایتخت روسیه، و شبه جزیرهٔ کریمیه، "اقدامات تلافی جویانهٔ سختی" را در نظر دارند.

مسکو مدعی است که درون‌های اوکراینی دو ساختمان در مسکو و یک ذخیرهٔ مهمات در کریمیه را آماج حملات قرار دادند. روسیه شبه جزیرهٔ کریمیه را در سال ۲۰۱۴ از اوکراین تصرف و به خاک خود ملحق کرد.

وزارت خارجهٔ روسیه در یک اعلامیه گفت: "ما آنچه را که رخ داده است، استفاده دیگری از روش‌های تروریستی و ارعاب مردم غیرنظامی توسط رهبری نظامی و سیاسی اوکراین می دانیم... فدراسیون روسیه حق دارد که اقدامات تلافی جویانهٔ سختی انجام دهد."

در اعلامیه گفته شده است که "تمرکز غرب بر تشدید بیشتر اوضاع" در اوکراین است و از "اقدامات وقیحانهٔ" کیف حمایت کرده است.

یک منبع وزارت دفاع اوکراین به فرانس پرس گفت که حمله بر مسکو یک "عملیات ویژه" بود که توسط ادارهٔ استخبارات اوکراین انجام شد.

حمله به مسکو، در حدود ۵۰۰ کیلومتری اوکراین، پس از آن صورت گرفت که کیف هشدار داد که به حملهٔ هوایی روز یکشنبه نظامیان روسی بر شهر اودیسا واقع در جنوب اوکراین، پاسخ می‌دهد.

در اثر اصابت چندین راکت نظامیان روسیه بر شهر ادویسا، بزرگترین کلیسای اردتودوکس در این شهر تخریب شد و دو نفر جان باخت.

در عین حال، مقام های اوکراینی گفته اند که نظامیان روسی اوایل روز دوشنبه با استفاده از طیاره‌های بی‌سرنشین، تاسیسات بندری را در شهر اودیسا هدف قرار داده اند. به گفته مقام ها، در نتیجهٔ این حملات، چهار کارگر زخم برداشته و یک ذخیرهٔ غله از بین رفته است.

حملات روسیه بر اودیسا

والی اودیسا گفته است که روسیه تلاش دارد تا صادرات غلهٔ اوکراین را به بازارهای جهانی به گونهٔ کامل مانع شود.

هفتهٔ گذشته پس از اعلام روسیه مبنی بر بیرون شدن از توافقنامهٔ صادرات غلهٔ اوکراین، حملات نظامیان روسی بر بنادر صادراتی غله در اوکراین افزایش یافته است.

همزمان با ادامهٔ حملات روسیه، وزارت دفاع اوکراین گفته است که اردوی این کشور در عملیات ضد تهاجم روسیه، توانسته است که در جریان یک هفتهٔ گذشته، ۱۲ کیلومتر مربع ساحه را در جنوب اوکراین دوباره تصرف کند.

مقامات نظامی اوکراین گفته اند که قطعات توپچی در منطقهٔ دونباس در شرق اوکراین، با استفاده از توپخانهٔ ساخت ایتالیا در برابر نظامیان روسیه می جنگند و بر ادامهٔ کمک نظامی غرب تاکید دارند.

اولکسی، افسر نظامی اوکراین، گفت: "هر نوع مهمات جدید برای ما فوق العاده است. ضرورت داریم. اگر غرب در مورد تلفات غیرنظامی نگران است، هیچ نوع تلفات غیرنظامی در نتیجهٔ انداخت ما، نداریم. ما بر نقطه‌ای که حتا کوچکترین خطر هدف قرار گرفتن هموطنان ما در آنجا وجود داشته باشد، فیر نمی کنیم."

ولادمیر پوتین، ریيس جمهور روسیه، عملیات اوکراین را ناکام خوانده است، اما انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز یکشنبه در مصاحبه با سی‌ان‌ان، گفت که اوکراینی‌ها توانسته اند تا نصف اراضی تصرف شده توسط روس‌ها را باز پس بگیرند.

بلینکن گفت:‌ "در حال حاضر حدود ۵۰ درصد ساحاتی که تصرف شده بود، دوباره گرفته شده است. این روزهای اول عملیات ضد تهاجم است. دشوار است. در یک یا دو هفتهٔ آینده تمام نخواهد شد. فکر می کنم چندین ماه طول خواهد کشید."

روسیه که با آغاز تهاجم بر اوکراین در ماه فبروری سال ۲۰۲۲، ده ها هزار نظامی را به این کشور فرستاد، هنوزهم بخش‌های از قلمرو اوکراین را در جنوب و شرق این کشور در تصرف خود دارد.

XS
SM
MD
LG