لینک های دسترسی

Breaking News

سه نظامی پاکستانی در درگیری با تندروان کشته شدند


اردوی پاکستان روز جمعه اول سپتمبر (۱۰ سنبله) اعلام کرد که در دو درگیری مسلحانه با شورشیان در ایالت خیبر پشتونخوا سه نظامی این کشور کشته شدند.

دفتر مطبوعات اردوی پاکستان گفت در درگیری که در وزیرستان شمالی رخ داد، در کنار امیر عزیز، جگرن اردوی پاکستان، یک سرباز و یک تروریست کشته شدند.

به گفتهٔ اردوی پاکستان، نیروهای استخباراتی این کشور برای مقابله با "تروریست‌ها" به منطقهٔ کوهستانی وزیرستان شمالی فرستاده شده اند.

بر اساس بیانیه‌ای بخش مطبوعات اردوی پاکستان، در یک درگیری جداگانه در منطقهٔ خیبر یک سرباز و یک عامل کلیدی "تروریست" که "فعالانه" در حملات علیه نیروهای امنیتی پاکستان و غیرنظامیان شرکت داشتند، کشته شدند.

اردوی پاکستان روز پنجشنبه ۳۱ اگست (نهم سنبله) نیز گفته بود که یک بم‌گذار انتحاری سوار بر موتر سایکل، مواد منفجرهٔ حامل‌اش را در میان یک کاروان وسایط نظامی انفجار داد و سبب کشته شدن نه سرباز و زخمی شدن چندین نفر دیگر شد.

مسوولیت این سه حمله را تا اکنون هیچ گروهی بر عهده نگرفته، اما گروه تحریک طالبان پاکستان و داعش در این بخش پاکستان فعال اند و همواره دست به حملات می‌زنند.

تحریک طالبان پاکستان در ماه نومبر سال ۲۰۲۲ آتش‌بس نامحدودی را که به میانجیگری طالبان افغان با حکومت پاکستان عقد شده بود، لغو کرد و به جنگجویان خود دستور داد تا در سراسر پاکستان حملات‌ را راه اندازی کنند.

در سال جاری، خشونت‌های شورشیان تحت رهبری تحریک طالبان پاکستان بیش از ۵۰۰ کشته برجا گذاشته است که اکثریت آنها پولیس و یا پرسونل نظامی بوده اند. اردوی پاکستان کشته شدن ۲۱۶ افسر و سرباز را در هشت ماه اول سال ۲۰۲۳ تایید کرده است.

اسلام آباد همواره اتهام وارد می‌کند که رهبران فراری و اعضای این تحریک در داخل افغانستان پناه‌گاه دارند و از آنجا حملات شان را طرح‌ریزی می‌کنند. اما طالبان افغان این اتهامات را رد کرده و همواره گفته اند که به کسی اجازه نمی‌دهند از داخل خاک افغانستان بالای کشوری حمله کنند.

تحریک طالبان پاکستان از سوی سازمان ملل متحد و ایالات متحده درج فهرست سازمان‌های تروریستی شده است.

یک گزارش اخیر سازمان ملل تخمین زده است که حدود شش هزار شبه نظامی تحریک طالبان پاکستان در افغانستان فعالیت می کنند.

تحریک طالبان پاکستان یک گروه جدا از طالبان افغان است، اما تندروان این گروه متحد نزدیک طالبان افغان استند؛ این گروه خواهان سرنگونی حکومت پاکستان و ایجاد یک حکومت اسلامی در آن کشور است.

گروه

XS
SM
MD
LG