لینک های دسترسی

Breaking News

سه نفر در انفجار بم دستی در پاکستان کشته شدند


تصویر از آرشیف صدای امریکا
تصویر از آرشیف صدای امریکا

تندروان مظنون روز سه‌شنبه ۱۳ اگست (۲۳ اسد) به یک خانه و یک فروشگاه پرچم ملی پاکستان واقع در ایالت بلوچستان بم‌های دستی را پرتاب کردند که در اثر آن سه نفر کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند.

این حمله مرگبار در آستانه هفتاد و هفتمین سالگرد استقلال پاکستان صورت گرفت.

اردوی آزادی‌ بخش بلوچ مسوولیت این حمله در شهر کویته، مرکز ایالت ناآرام بلوچستان، را بر عهده گرفت.

این حمله چند روز پس از آن صورت گرفت که اردوی آزادی‌ بخش بلوچ به مالکان فروشگاه‌ها هشدار دادند که پرچم ملی پاکستان را نفروشند.

این گروه همچنین به مردم هشدار داده است که از سالگرد استقلال پاکستان که مصادف به ۱۴ اگست است، تجلیل نکنند. پاکستان به تاریخ ۱۴ اگست ۱۹۴۷ از مستعمره بریتانیا آزاد شد و استقلال خود را به دست آورد.

وسیم بیگ، سخنگوی یک شفاخانهٔ حکومتی گفته که شش زخمی و سه جسد به آن شفاخانه منتقل شده‌اند.

عاصم منیر، لوی درستیز قوای مسلح پاکستان، پس از این حمله در جریان سخنرانی خود در یک اکادمی نظامی واقع در شمال‌شرق آن کشور به شکست تندروان تعهد کرد.

منیر همچنین خواهان همکاری حکومت طالبان در افغانستان در مقابل تحریک طالبان پاکستان شد. اسلام‌آباد بار‌ها گفته است که تحریک طالبان پاکستان در افغانستان پناهگاه‌ها امن دارد و تندروان این گروه از آنجا حملات شان را بر ضد پاکستان سازماندهی می‌کنند.

تحریک طالبان پاکستان همچنین در ایالت بلوچستان که با افغانستان هم‌مرز است، فعالیت دارد.

تندروان در چند ماه گذشته حملات شان را بر ضد نیروهای امنیتی پاکستان افزایش داده‌اند. در آخرین مورد، تندروان روز سه‌شنبه در وزیرستان جنوبی واقع در ایالت خیبر پشتونخوا بر نیروهای امنیتی آن کشور حمله کردند که در نتیجه آن، چهار نیروی امنیتی کشته شدند. اما حکومت پاکستان تا حالا در مورد این حمله تبصره نکرده است.

وزارت خارجۀ پاکستان بار‌‌ها از حضور گروه‌های تروریستی به شمول تحریک طالبان پاکستانی در بخش‌های افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته که آخرین گزارش ملل متحد، نگرانی‌های آنان را مبنی بر حضور این گروه‌ها در افغانستان تایید می‌کند.

تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۰ جولای سال روان میلادی با نشر گزارشی هشدار داد که افغانستان با موجودیت گروه‌های تروریستی مانند القاعده و دولت اسلامی یا داعش، تقریباً به طور قطع منحیث منبعی برای ناامنی باقی خواهد ماند.

نگرانی‌ها از فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که در تازه‌ترین مورد، وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که شاخۀ خراسان داعش تمایل و توانایی انجام حملات هراس‌افگنانه به اهداف بین‌المللی را دارد.

تحریک طالبان پاکستان پس از آن حملات خود را در پاکستان افزایش داد که طالبان افغان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند.

مقامات پاکستان در اغلب حالات طالبان افغانستان را به پناه دادن به جنگجویان تحریک طالبان پاکستان متهم می کنند، اتهامی که طالبان بارها آن را رد کرده‌اند. طالبان پاکستانی ادعا می کنند که از خاک افغانستان برای حملات در پاکستان استفاده نمی‌کند.

ایالت‌های خیبرپشتونخوا و بلوچستان از جمله ایالت‌های ناآرام پاکستان استند که در سال‌های اخیر همواره شاهد حملات شورشیان مسلح بوده که عمدتاً نیروهای امنیتی آن کشور را هدف قرار می‌دهند.

این خشونت‌ها عمدتاً توسط جنگجویان تحریک طالبان پاکستان و بلوچ‌ها انجام می شود. شاخهٔ خراسان گروه داعش نیز در این دو ایالت فعال است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های اسوشیتد پرس و فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG