لینک های دسترسی

Breaking News

سه سرباز پاکستانی در درگیری با تندروان کشته شدند


شماری از سربازان پاکستان در ولسوالی باجور ایالت خیبرپشتونخوا (تصویر آرشیف صدای امریکا)
شماری از سربازان پاکستان در ولسوالی باجور ایالت خیبرپشتونخوا (تصویر آرشیف صدای امریکا)

اردوی پاکستان روز دوشنبه ۱۹ آگست (۲۹ اسد) گفت که در جریان درگیری مسلحانه با تندروان که قصد عبور از افغانستان را داشتند، دست‌کم سه سرباز آن کشور کشته شدند.

اردوی پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که نیروهای پاکستانی روز دوشنبه قبل از طلوع آفتاب گروهی از تندروان را رهگیری کردند که قصد داشتند از ولسوالی مرزی باجور عبور کنند. بر اساس این اعلامیه، در جریان این درگیری شدید، پنج مهاجم نیز کشته و شماری از آنان زخمی شدند.

منابع مستقل تا حالا شمار دقیق تلفات تندروان را تایید و یا رد نکرده‌اند. تا حالا هیچ گروه ادعا نکرده است که افراد آن تلاش داشتند وارد قلمرو پاکستان شوند.

اما نظامیان پاکستان تندروان وابسته به تحریک طالبان پاکستان را مسوول این حمله قلمداد کرده‌اند.

اردوی پاکستان در این اعلامیه با اشاره به حکومت طالبان در افغانستان گفته است: ''پاکستان همواره از حکومت موقت افغانستان می‌خواهد تا از مدیریت موثر مرزها در آن طرف مرز اطمینان حاصل کند.''

اردوی پاکستان بار دیگر خواست اسلام‌آباد را بازتاب داده و از طالبان خواسته تا به تندروان تحریک طالبان پاکستان پناهگاه فراهم نکند، گروهی که به گفته‌ٔ اسلام‌آباد حملات تروریستی را از قلمرو افغانستان در خاک پاکستان سازماندهی می‌کند.

تحریک طالبان پاکستان با طالبان افغان رابطه نزدیک دارد و به گفتۀ اسلام‌آباد، این گروه در افغانستان پایگاه‌های امن دارد و حملات شان را از خاک افغانستان در پاکستان سازماندهی می‌کند، اتهامی که طالبان افغان همواره آنرا رد کرده‌ و گفته‌اند که آنان کنترول تمام قلمرو افغانستان را مستحکم کرده‌اند.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی طالبان، به رادیوی ملی تحت مدیریت طالبان گفته است که ''افغانستان برای هیچ کشوری تهدید نیست."

فطرت افزود: ''امارت اسلامی (حکومت طالبان) واضح کرده است که اجازه نمی دهد از خاک افغانستان بر ضد امنیت هیچ کشور دیگری استفاده شود."

حکومت پاکستان بار‌ها گفته است که پس از مسلط شدن مجدد طالبان بر افغانستان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، حملات تحریک طالبان پاکستان در آن کشور به طور قابل ملاحظه افزایش یافته است. بر اساس گزارش‌های رسمی حکومت پاکستان و گزارش‌های مستقل، در این حملات هزاران غیرنظامی و نیروهای امنیتی پاکستان کشته شده‌اند.

ملل متحد نیز نگرانی‌های حکومت پاکستان مبنی بر حضور گروه‌های تندرو به شمول تحریک طالبان پاکستان در افغانستان را تایید کرده است. ملل متحد در گزارشی که به تاریخ ۱۰ جولای منتشر کرد، گفته است که تحریک طالبان پاکستان ''بزرگترین گروه تروریستی'' در افغانستان است.

بر اساس این گزارش، بیش از ۶۵۰۰ نفر تندروان تحریک طالبان پاکستان با حمایت حکومت طالبان در افغانستان فعالیت دارند و حملات بیرون مرزی شان را در خاک پاکستان انجام می‌دهند.

ملل متحد همچنین گفته است که تندروان تحریک طالبان پاکستان در کمپ‌های آموزشی القاعده در افغانستان تجهیز می‌شوند و آموزش می بینند.

تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد در این گزارش همچنین هشدار داده که افغانستان با موجودیت گروه‌های تروریستی مانند القاعده و دولت اسلامی یا داعش، تقریباً به طور قطع منحیث منبعی برای ناامنی باقی خواهد ماند.

مقامات ارشد طالبان همواره ادعای اسلام‌آباد مبنی بر استفاده از خاک افغانستان علیه نیروهای امنیتی پاکستان را رد کرده و آنرا ''بی‌اساس'' خوانده اند.

نگرانی‌ها از فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که در تازه‌ترین مورد، وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که شاخۀ خراسان داعش تمایل و توانایی انجام حملات تروریستی به اهداف بین‌المللی را دارد.

گروه

XS
SM
MD
LG