لینک های دسترسی

Breaking News

مجلس نمایندگان کانگرس امریکا لایحهٔ مخالفت با حمایت خارجی طالبان را تصویب کرد


مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده لایحهٔ را تصویب کرد که از قرار گرفتن پول مالیه دهندگان امریکایی به دست طالبان جلوگیری می‌کند.

این لایحه "نیاز به یک استراتژی برای مقابله با حمایت مالی یا مادی کشورهای خارجی از طالبان" که توسط تیم برچیت، عضو کانگرس یالات متحده پیشنهاد شده است، وزارت خارجهٔ امریکا را وامیدارد تا در مورد فراهم آوری کمک‌ها به طالبان و چگونگی استفاده از آن کمک‌ها، گزارش بدهد.

برچت پس از تصویب این لایحه در یک پیام ویدیویی در صفحهٔ ایکس‌اش در خطاب به امریکایی‌ها گفت: "این (لایحه) از دسترسی پول‌های مالیات شما به طالبان جلوگیری می‌کند."

او افزود که این لایحه سه کار را انجام میدهد: "با کمک‌های مالی و مادی به طالبان مخالفت می‌کند؛ در مورد این پول‌ها گزارش می‌خواهد و سوم خواهان حمایت از صندوق افغان و بانک مرکزی افغانستان می‌شود. در واقع این (لایحه) از رسیدن پول به طالبان جلوگیری می‌کند."

این عضو کانگرس امریکا افزود که در جریان صحبت با وزارت خارجهٔ امریکا دریافتند که پول‌های که به سازمان‌های بشری فرستاده می‌شود آنان جلو افتادن آن به دست "تروریست‌ها" را گرفته نمی‌توانند.

او اضافه کرد: "این‌ها دشمنان قسم خوردهٔ کشورما هستند. آنان انسان‌های بدی اند."

این لایحه از وزیر خارجهٔ ایالات متحده می‌خواهد تا استراتیژیی را جهت دلسرد کردن کشورهای خارجی برای فراهم آوری کمک‌ها به طالبان ایجاد کند و این را نیز مشخص کند که آیا کشورهایکه به طالبان کمک فراهم می‌کنند، باید از امریکا کمک دریافت کنند یا نه.

این لایحه همچنان خواهان گزارشی در مورد برنامه‌های کمک نقدی مستقیم در افغانستان نیز شده است، برنامه‌های که شامل شناسایی شرکا و دریافت کنندگان کمک‌های نقدی نیز است تا واضح شود که تادیات چگونه صورت می‌گیرد و چگونه وزارت خارجهٔ ایالات متحده از دسترسی طالبان به این پول‌ها جلوگیری می‌کند.

پیش از این، ایالات متحده امریکا فرستادن پول به حکومت طالبان را رد کرده و سازمان ملل متحد نیز گفته بودند که پول‌های کمک‌ شده به افغانستان در یک بانک خصوصی نگهداری شده و برای عملیات امدادرسانی در این کشور هزینه می‌شود و ملل متحد نیز تایید کرده که طالبان به این پول‌ها دسترسی ندارند.

سال گذشته، کرن دیکر، شارژدافیر ایالات متحده برای افغانستان در دوحه، پایتخت قطر، گفت که با همکاری سازمان ملل متحد و نهادهای امدادرسان، روند ارایه کمک‌های بشری در افغانستان را ارزیابی می‌کنند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد در افغانستان (اوچا) نیز پیش از این گزارش داده بود که مداخله در روند امدادرسانی در نقاط مختلف افغانستان وجود دارد و چنین رویکرد برنامه کمک‌رسانی را به نیازمندان متاثر کرده است.

ایالات متحده در حدود سه سال گذشته، به ارزش میلیاردها دالر کمک‌های بشری را به افغانستان فراهم کرده است.

مایکل مک‌کال، رییس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، به تاریخ ۱۱ جنوری در جریان یک نشست استماعیه گفت که طالبان برای دریافت پول‌های کمکی، موسسات "جعلی" ساخته و افراد خود را در ادارات ملل متحد جابجا می‌‌کنند.

حکومت طالبان تا اکنون در این مورد تبصره نکرده است، اما در گذشته وزارت مالیۀ این گروه، به صدای امریکا گفته بود که این کمک‌های نقدی توسط سازمان‌های بین‌المللی در افغانستان به مصرف می‌رسد و آنان هیچ نقشی در آن ندارند.

این لایحهٔ جدید که پس از این به مجلس سنا و در صورت تصویب در آنجا برای توشیح به رییس جمهور امریکا فرستاده خواهد شد، خواهان گزارش در مورد صندوق افغان شده است که در آن فهرستی از اعضای طالبان که در بانک مرکزی افغانستان کار می‌کنند و کار کرد آنان نیز شامل است و اینکه آنان چقدر دراین بانک نفوذ دارند.

سال گذشته، دفتر سرمفتش ویژهٔ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی به کانگرس گفت که طالبان از کمک‌های امریکا و ملل متحد به افغان‌ها سوی استفاده می‌کنند و مداخله طالبان در کمک‌های بشری باعث شده است که کمک‌ها به نیازمندان نرسد.

به دنبال آن، نشریه فارن پالیسی به تاریخ ۲۴ جولای سال گذشته به نقل از ادارهٔ ایالات متحده برای انکشاف بین‌المللی گزارش داده بود که حکومت طالبان تلاش می‌کند تا کمک‌های بشری را رهبری کند و از این طریق درآمدی داشته باشد.

در گزارش این نشریه آمده است: "به نظر می‌رسد طالبان سیستم سازمان ملل متحد را به ‌عنوان یک جریان درآمدی دیگر می‌نگرند، جریانی که جنبش آنها به دنبال انحصار و متمرکز کردن کنترول بر آن است".

اما ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان سه روز پس از آن با فرستادن پیام تصویری به رسانه‌ها گزارش نشریۀ فارن پالیسی را رد کرده بود.

او گفته بود: "این ادعا با واقعیت‌ها در تعارض است و ما به شدت آن را رد می‌کنیم...در این گزارش تلاش شده است برای بدنامی نهادهای امدادی سازمان ملل متحد اتهاماتی مطرح شود."

طالبان که تحت تعیزیرات بین المللی قرار دارند، مداخله در برنامه‌های بشری را رد کرده و ایالات متحده و امدادرسانان غربی را به سیاسی سازی کمک‌ها به افغانستان متهم کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG