لینک های دسترسی

Breaking News

هند برخی از صادرات برنج را ممنوع کرد


هند، بزرگترین صادرکننده برنج جهان، می گوید که ممنوعیت "فوری" برخی از صادرات برنج را اعمال کرده است، اقدامی که انتظار می رود قیمت جهانی غذا را بیشتر افزایش دهد.

با توجه به تاثیر همه گیری کووید-۱۹، جنگ در اوکراین و تغییرات اقلیمی بر حاصلات برنج و قیمت برنج در بازارهای بین المللی به بالاترین سطح از چند دهه اخیر رسیده است.

وزارت غذا و امور مصرف کنندگان هند روز جمعه ۲۱ جولای (۳۰ سرطان) در بیانیه‌ای اعلام کرد که صادرات برنج سفید غیر باسمتی را که حدود یک چهارم حاصلات مجموعی برنج کشور را تشکیل می دهد، ممنوع کرده است.

در این اعلامیه آمده است که این اقدام "در دسترس بودن کافی برنج در هند را تضمین می کند و افزایش قیمت‌ها را در بازار داخلی کاهش می دهد."

به گفته شرکت تحقیقاتی Grow Intelligence، هند حداقل ۴۰ درصد از صادرات برنج جهان را به خود اختصاص داده است و آخرین تصمیم می تواند "کشورهایی را که به شدت به واردات برنج متکی استند، در معرض خطر افزایش ناامنی غذایی قرار دهد."

این شرکت گفت که انتظار می رود کشورهای افریقایی، ترکیه، سوریه و پاکستان تحت تاثیر این ممنوعیت قرار گیرند، کشورهایی که در حال حاضر با قیمت بالای مواد غذایی و تورم پولی روبرو اند.

وزارت غذای هند اعلام کرد که با توجه به افزایش تقاضا در بازارهای بین المللی، صادرات برنج سفید غیر باسمتی هند نسبت به سال گذشته در ربع دوم ۳۵ درصد افزایش داشته است.

این افزایش صادرات پس از آن اتفاق افتاد که حکومت هند صادرات برنج شکسته را ممنوع کرد و در ماه سپتمبر ۲۰ درصد مالیات بر صادرات برنج سفید را وضع کرد.

هند در سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون تن برنج سفید غیر باسمتی صادر کرد.

اسکار تجاکرا، تحلیلگر اقتصاد، می گوید در صورت کاهش صادرات هند، تامین کنندگان جایگزین ظرفیت کافی برای مرفوع کردن نیازمندی برنج در جهان را ندارند.

تجاکرا به خبرگزاری فرانسه گفت: "به طور کلی صادرکنندگان عمده تایلند، ویتنام و تا حدی پاکستان و ایالات متحده استند، اما این کشورها برنج کافی برای پر کردن این شکاف را ندارند."

به گفتهٔ تجاکرا، لغو توافقنامه انتقال غله جات اوکراین از طریق دریای سیاه از سوی مسکو منجر به افزایش قیمت گندم شده است. وی افزود: "این امر باعث افزایش تورم در سطح جهان می شود زیرا می توان از برنج به عنوان جایگزین گندم استفاده کرد."

قیمت برنج در هند در ربع اول سال جاری نزدیک به ۱۵ درصد افزایش یافته است.

پوشان شارما، رییس موسسه تحقیقات اقتصادی "کریسیل"، می گوید که حکومت هند "به وضوح این را از نقطه نظر امنیت غذایی داخلی و تورم به عنوان یک خط سرخ می بیند."

هند سال گذشته صادرات گندم و شکر را برای کنترول قیمت ها در بازارهای داخلی محدود کرده بود.

XS
SM
MD
LG