لینک های دسترسی

Breaking News

بریتانیا: پس از آتش‌بس در غزه می‌توانیم دولت مستقل فلسطینی را به رسمیت بشناسیم


دیوید کامرون، وزیر خارجهٔ بریتانیا
دیوید کامرون، وزیر خارجهٔ بریتانیا

دیوید کامرون، وزیر خارجهٔ بریتانیا، روز پنجشنبه اول فبروری (۱۲ دلو) گفت که کشورش می‌تواند، یک دولت فلسطینی را به رسمیت بشناسد، بدون این که منتظر نتیجهٔ مذاکرات میان اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها شود، مذاکراتی که ممکن سال‌ها طول بکشد.

کامرون در جریان دیدار از لبنان در مصاحبه‌ای با اسوشیتدپرس گفت که در "صورت باقی ماندن حماس در غزه دولت فلسطینی به رسمیت شناخته نخواهد شد" اما این امر می‌تواند در جریان مذاکرات میان اسراییل و فلسطینی‌ها، تحقق یابد.

او افزود که رهبران گروه حماس باید غزه را ترک کنند، به خاطری که راه حل دو دولت - فلسطینی و اسراییلی - در حالی که مسوولین حملهٔ هفتم اکتوبر بر اسراییل بر غزه کنترول داشته باشند، تحقق پذیر نخواهد بود.

حماس گفته است رهبران این گروه منحیث بخشی از توافق آتش‌بس، غزه را ترک نخواهند کرد.

بریتانیا، ایالات متحده و سایر کشورهای غربی از موجودیت یک دولت مستقل فلسطینی در کنار اسراییل منحیث یک راه حل، ابراز حمایت کرده اند، اما گفته اند که این امر باید در پی یک سازش از طریق مذاکرات به میان آید.

اسراییل و فلسطینی‌ها از سال ۲۰۰۹ به اینسو هیچ گونه مذاکراتی را انجام نداده اند.

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، به گونهٔ علنی ایجاد یک دولت مستقل فلسطینی را پس از پایان جنگ، رد کرده است.

اقدام برخی از متحدین کلیدی اسراییل برای به رسمیت شناختن یک دولت فلسطینی، بدون توافق اسراییل، ممکن تل ابیب را منزوی سازد و برای حضور در میز مذاکرات تحت فشار قرار دهد.

وزیر خارجهٔ بریتانیا گفت که "گام نخست باید وقفه در جنگ غزه باشد و در نهایت به یک آتش‌بس دایمی و پایدار مبدل شود."

این دپلومات ارشد بریتانیایی افزود که به رسمیت شناختن یک دولت مستقل فلسطینی در آغاز روند مذاکرات تحقق نخواهد یافت اما لازمی نیست که در آخر مذاکرات صورت گیرد.

گروه

XS
SM
MD
LG