لینک های دسترسی

Breaking News

هیات منصفه ۳۷ مورد اتهام را بر ترمپ وارد کرد


یک هیات منصفهٔ بخاطر نگهداشتن اسناد محرم دولتی، از جمله اسناد محرم مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و دفاعی امریکا، ۳۷ مورد اتهام را بر دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده وارد کرده است.

در اسناد ۴۹ صفحه‌ای که روز جمعه نهم جون (۱۹جوزا) علنی شد، آمده است که ترمپ کم از کم در دو مورد اسناد محرمانه در مورد عملیات نظامی ایالات متحده را به افرادی فاقد مجوز امنیتی نشان داده است.

اما آقای ترمپ در یک پیام ویدیویی در صفحهٔ انستاگرامش ادعا کرده که این همه اتهامات "مداخله در انتخابات" است و بر اساس شایعات نادرست وارد شده است و تعهد کرد که یک بار دیگر بی‌گناهی‌اش را ثابت خواهد کرد.

تحقیق کنندگان حدود یک سال پیش، در حدود ۱۳۰۰۰ سند را از اقامت‌گاه ترمپ در فلوریدا ضبط کرده بودند. از آن میان ۱۰۰ سند، محرم علامه گذاری شده بود، با وجود آنکه یکی از وکلای ترمپ در گذشته گفته بود که تمامی اسنادی که علامه‌گذاری محرم داشت دوباره به حکومت برگشتانده شده است.

رییس جمهور پیشین در گذشته از حفظ و نگهداری این اسناد دفاع کرده و گفته بود که در زمان تصدی ریاست جمهوری‌اش این اسناد را غیر محرم ساخته بود. اما او در این مورد شواهدی را ارایه نکرده است.

وزارت عدلیه ایالات متحده ترمپ را متهم کرده که درخواست‌ها را برای بازگرداندن اسنادی که از قصر سفید به خانه‌اش در ایالت فلوریدا برده بود، نادیده گرفته و از دستیارانش خواسته تا اسناد را پنهان کنند.

والت نیوتا، یکی از دستیاران ترمپ نیز در این قضیه با اتهاماتی مواجه است. او به شش مورد اتهام به کمک به ترمپ برای مخفی کردن اسناد متهم شده است.

رییس جمهور پیشین ایالات متحده در رسانهٔ اجتماعی تروث (حقیقت) خودش متهم شدنش را تایید کرده و نگاشته است: "ادارهٔ مفسد بایدن به وکلای من آگاهی داده است که من متهم شده ام."

اما جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده روز جمعه گفت که هیچ تماسی با مریک گارلند، لوی سارنوال ایالات متحده در رابطه با قضیهٔ ترمپ در مورد رسیدگی به اسناد محرمانه نداشته است.

بایدن با تاکید بر اینکه قصر سفید در روند قضایی دخالت ندارد، به خبرنگاران گفت: "من اصلا با او صحبت نکرده ام و قرار نیست با او صحبت کنم. و در این مورد نظری ندارم."

دونالد ترمپ همچنان گفته است که او روز سه شنبه به محکمه‌ای در شهر میامی ایالت فلوریدا احضار شده است.

در تاریخ ایالات متحده، ترمپ نخستین رییس جمهور پیشین است که دوبار با اتهامات جنایی مواجه بوده و متهم می‌شود.

XS
SM
MD
LG