لینک های دسترسی

Breaking News

امدادگران در ترکیه پس از ۱۰ روز دختری را از زیر آوار زلزله نجات دادند


عکس آرشیف
عکس آرشیف

در حالیکه امیدواری برای بیرون کردن افراد زنده از زیر آوار ناشی از زلزلهٔ ویرانگر اخیر در ترکیه و سوریه کمرنگ شده است، امدادگران در ترکیه روز پنجشنبه ۱۶ فبروری (۲۷ دلو) یک دختر ۱۷ ساله را ده روز بعد، از زیر آوار بیرون کردند.

دو زلزلهٔ با شدت ۷.۸ و ۷.۵ به مقیاس ریکتر مناطق جنوب‌شرق ترکیه و شمال سوریه را روز دوشنبه ششم فبروری تکان داد که در نتیجهٔ آن تا اکنون حدود ۴۰ هزار نفر جان داده اند.

مقامات و کارمندان طبی در دو کشور گفته اند که تاکنون ۳۶۱۸۷ نفر در ترکیه و حد اقل ۳۶۸۸ نفر در سوریه جان باخته اند که به این حساب شمار مجموعی تلفات ناشی از این زلزله به ۳۹۸۷۵ نفر رسیده است.

علی اکدوون، معدنچی زغال سنگ که در عملیات نجات شرکت کرده است در مورد این دختر جوان ترک که الینا اولمز نام دارد به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "به نظر می‌رسید که حالش خوب است. چشمانش را باز و بسته کرد."

او افزود: "ما حالا یک هفته است که اینجا در این ساختمان کار می‌کنیم... به امید شنیدن صداها به اینجا آمدیم. هر وقت یک موجود زنده پیدا کنیم - حتا یک گربه - خوشحال می‌شویم."

کاکای این دختر جوان ترک با چشمان گریان تک تک امدادگران را در آغوش گرفت و گفت: "هرگز شما را فراموش نمی‌کنیم."

ترکیه عملیات نجات را در برخی مناطق به حالت تعلیق درآورده است. دولت سوریه نیز در مناطق تحت کنترول خود چنین کرده است.

سازمان جهانی صحت گفته است که زلزلهٔ مرگبار و ویرانگر نزدیک به ۲۶ میلیون نفر را در ترکیه و سوریه متاثر کرده است و خواستار مساعدت ۴۲.۸ میلیون دالر برای کمک‌های عاجل طبی به نیازمندان شده است.

این سازمان از قبل ۱۶ میلیون دالر را از صندوق اضطراری خود برای فراهم کردن کمک‌های صحی به زلزله زدگان فراهم کرده است.

سازمان جهانی صحت گفته است که ۱۵ میلیون نفر در ترکیه و ۱۱ میلیون نفر دیگر در کشور جنگ‌زدهٔ سوریه از زلزلهٔ دوشنبه گذشته متاثر شده‌اند.

به گفتهٔ این سازمان، در این میان، بیش از پنج میلیون نفر به شمول ۳۵۰ هزار فرد مسن و ۱.۴ میلیون کودک به صورت خاص بیشتر آسیب پذیر‌ اند.

ترکیه، به ویژه ساحهٔ مرز ترکیه با سوریه، در یکی از فعال‌ترین مناطق زلزله خیز جهان موقعیت دارد. این مرگبارترین زلزله پس از زلزلهٔ سال ۱۹۳۹ در ترکیه بوده که در آن حدود ۳۳ هزار نفر جان باختند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG