لینک های دسترسی

Breaking News

حمله بر شفاخانۀ غزه؛ ترکیه سه روز عزاداری اعلام می‌کند


در حمله بر یک شفاخانه در غزه کم از کم ۵۰۰ نفر کشته شدند
در حمله بر یک شفاخانه در غزه کم از کم ۵۰۰ نفر کشته شدند

یک مقام ترکی امروز ۱۸ اکتوبر (۲۶ میزان) گفت که این کشور به خاطر کشته شدن صدها نفر در یک شفاخانۀ غزه، برای سه روز عزاداری اعلام می‌کند.

اوزلم زینگن، یک مقام حزب حاکم ترکیه گفت که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور این کشور با صدور فرمانی دستور برگزاری عزاداری را داده است.

اردوغان که حامی فلسطین است، اسراییل را به حمله بر شفاخانه‌ای متهم کرد که در آن "زنان، کودکان و غیرنظامیان بی‌گناه" پناه برده بودند.

اما اسراییل ادعا کرده است که گروه جهاد اسلامی فلسطین این حمله را انجام داده است.

در این حال، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در اسراییل نیز با حمایت از این کشور گفت که به نظر می‌رسد حمله بر شفاخانه کار گروه دیگری باشد. در این حمله حدود ۵۰۰ نفر کشته شدند.

اردوغان از جهان خواست تا به تراژیدی غزه نقطۀ پایان گذارند.

تظاهرات در مصر

همزمان با این، در شماری از کشورهای اسلامی به شمول مصر، ایران و لبنان، تظاهراتی به حمایت از مردم فلسطین و تقبیح حملات اسراییل بر غزه برگزار شده است.

هزاران نفر امروز در مصر در همبستگی با غزه، پس از ۱۲ روز بمباردمان اسراییل، دست به اعتراض زدند.

عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر، گفت که اگر به حمایت از آرمان فلسطینی‌ها فراخوان تظاهرات داده شود، میلیون‌ها نفر در جاده های این کشور خواهد ریخت. این در حالی است که مصر راه اندازی تظاهرات را در کل منع کرده است.

در گذرگاه رفع مصر به غزه، کارمندان خیریه از شش روز به اینسو در انتظار اند تا کمک‌های بشری را به غزه وارد کنند، اما نیروهای اسراییلی این منطقه را محاصره کرده اند و تل ابیب، جریان آب، مواد غذایی و برق را به غزه قطع کرده است، اقدامی که اتحادیۀ اروپا آنرا "غیرقابل پذیرش" خوانده است.

بر اساس گزارش فرانس پرس، کارمندان خیریه نیز به قربانیان حملۀ شفاخانۀ غزه مراسم دعا خوانی را راه اندازی کردند.

این در حالی است که فلسطینی‌ها نیز امروز در سواحل غربی رود اردن دست به تظاهرات زده و اسراییل را به حمله بر این شفاخانه متهم کردند.

صدها معترض در نابلس در حالی که پرچم‌های فلسطین و برخی از آنان پرچم‌های حماس را حمل می‌کردند، شعار‌های ضد اسراییل و ایالات متحده را سر دادند.

شمار دیگری، محمود عباس، رییس ادارۀ خود گردان فلسطین را به دلیل همکاری با اسراییل مورد انتقاد قرار دادند. جنبش فتح عباس، رقیب حماس در فلسطین است.

بر اساس گزارش فرانس پرس، نیروهای فلسطینی برای متفرق کردن مظاهره کنندگان از گاز اشک آور استفاده کردند.

فریال ۵۰ ساله، باشندۀ نابلس گفت: "مردمم برایم اهمیت دارد، شهرم برایم مهم است و غزه و مردم غزه برایم مهم است و به همین دلیل پس از سال‌ها خاموشی اکنون صدایم را بلند می‌کنم."

این در حالی است که صدها نفر در رام الله نیز به حمایت از حماس و بر ضد نیروهای اسراییلی دست به تظاهرات زده و شعار سر دادند.

گروه

XS
SM
MD
LG