لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد نمایندهٔ ویژه جدید برای افغانستان تعیین کرد


روزا اتنبایووا، نمایندهٔ ویژهٔ جدید سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان
روزا اتنبایووا، نمایندهٔ ویژهٔ جدید سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، رییس جمهور پیشین قرغیزستان را به حیث نمایندهٔ ویژهٔ جدید سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان منصوب کرد.

ملل متحد در بیانیه‌ای روز جمعه دوم سپتمبر (۱۱ سنبله) گفت که روزا اتنبایووا که قبلاً وزیر خارجهٔ قرغیزستان نیز بود، جاگزین دیبرا لاینز شده است.

ماموریت دیبرا لاینز، نمایندهٔ ویژهٔ پیشین سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در ماه جون به پایان رسید.

خانم لاینز به تاریخ ۲۳ اپریل ۲۰۲۰ میلادی کار خود را به عنوان نماینده سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان آغاز کرده بود.

خانم لاینز در بیانیهٔ تودیعی‌اش به مردم افغانستان گفت که ماموریت وی در افغانستان‌به دلیل جنگ و همه‌گیری کروناویروس با چالش‌های مواجه بود.

او‌ سقوط نظام جمهوری و حاکمیت دوبارهٔ طالبان را هنگام ماموریت‌اش تجربه‌ای غیرمنتظره در زندگی خود توصیف کرد.

خانم لاینز افزود که حکومت طالبان در افغانستان مشکلات جدیدی ایجاد کرده است که بزرگترین آن بحران شدید اقتصادی در زمستان بود.

خانم اتنبایووا در حالی به حیث نمایندهٔ ویژهٔ جدید سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان تعیین شده که این کشور پس از تسلط طالبان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ با بحران بشری و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.

یک مقام ارشد ملل متحد به تاریخ ۲۹ اگست (هفتم سنبله) از کشور‌های جهان خواست تا کمک‌های انکشافی را بار دیگر برای افغانستان از سربگیرند، زیرا این کشور با بحران بشری و اقتصادی مواجه است.

مارتین گریفیتس، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور هماهنگی کمک‌های بشری در مورد بحران بشری و اقتصادی افغانستان گفت:‌" فقر عمیقتر می شود، جمعیت در حالی افزایش است، مقام‌های بالفعل [طالبان] بودجهٔ برای آیندهٔ خود ندارند. برای ما واضح شده است تا بخشی از نیاز‌های انکشافی از سرگرفته شود."

به گفتهٔ این مقام ملل متحد،‌ افغانستان نه تنها با بحران بشری مواجه است، بلکه با بحران‌های متعدد از جمله بحران اقتصادی، اقلیمی، گرسنگی و بحرانی مالی نیز مواجه است. او گفت:‌ "وظیفه ما این است تا به آنان کمک کنیم تا به رفاه و شکوفایی برسند و در امان باشند."

سازمان ملل متحد از اواخر ماه می ۱۹۸۰ میلادی در افغانستان حضور سیاسی، حقوق بشری، بشردوستانه و توسعه ای داشته است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG