لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا جنگنده‌های اف ۱۶ را در شرق میانه مستقر کرد


فرماندهی مرکزی ایالات متحده سنتکام روز جمعه ۲۵ اکتوبر (چهارم عقرب) اعلام کرد که جنگنده های اف ۱۶ این کشور از آلمان وارد شرق میانه شده اند.

سنتکام در شبکهٔ ایکس نگاشته است: "جنگنده های اف ۱۶ نیروی هوایی امریکا متعلق به واحد هوایی ۴۸۰ مستقر در پایگاه هوایی اسپنگدالم آلمان به منطقه تحت مسوولیت فرماندهی مرکزی ایالات متحده رسیده اند."

این طیاره‌ها در حالی به منطقه فرستاده شده اند که دامنه جنگ غزه به لبنان گسترش یافته و اسراییل در حال برنامه ریزی حملات تلافی جویانه علیه حمله میزایلی ایران می‌باشد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به تاریخ اول اکتوبر کم از کم ۲۰۰ میزایل بالستیکی را به سمت اسراییل پرتاب کرد و اعلام کرد که این حملات را به انتقام از کشته‌شدن اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس در تهران، کشته شدن حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان و عباس نیلفروشان، یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران در حملۀ هوایی نظامیان اسراییلی در بیروت، پایتخت لبنان، انجام داده است.

اسراییل، متحد امریکا، که با گروه حماس در غزه و با حزب‌الله در لبنان درگیر جنگ است، تعهد کرده است که به حملات میزاییلی ایران پاسخ خواهد داد.

اما ایران هشدار داده است که در صورت حمله تلافی‌جویانه اسراییل بر ضد ایران، ایالات متحده مسوولیت کامل پیامد های آن را بر عهده خواهد داشت.

امیر سعید ایروانی، نمایندهٔ دایمی ایران در ملل متحد روز دوشنبه ۲۱ اکتوبر (۳۰ میزان) پس از آن این هشدار را داد که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، اگفت که از پلان اسراییل مبنی بر حملات تلافی‌جویانه علیه ایران آگاهی دارد، اما در مورد جزییاتی ارایه نکرد.

این در حالی است که جنگنده‌های اسراییلی بار دیگر ناوقت روز جمعه حومه‌های جنوبی بیروت را هدف قرار دادند.

خبرگزاری ملی رسمی لبنان اعلام کرد که "طیاره های دشمن" حداقل هشت حمله را بر این منطقه که مواضع حزب الله است، انجام دادند.

اردوی اسراییل پیش از این به ساکنان دو محله این منطقه گفته بود که فوراً آنجا را ترک کنند و هشدار داده بود که اهداف حزب الله را در آنجا مورد حمله قرار خواهد داد.

اویچی ادرایی، سخنگوی نظامی اسراییل در هشداری در شبکه ایکس گفت: "شما در نزدیکی تاسیسات و منافع وابسته به حزب الله موقعیت دارید که نیروهای دفاعی اسراییل (اردو) در آینده نزدیک علیه آن اقدام خواهند کرد."

پیش از این نیز ایالات متحده کشتی طیاره بردار "یواس‌اس ابراهام لینکن" را که مجهز با طیاره های جت جنگی "اف-٣۵سی" و جت های مافوق صوت "اف ای-١٨" می باشد، وارد منطقهٔ تحت مسولیت فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا در شرق میانه کرده بود.

ایالات متحده گفته است که استقرار نیرو و تجهیزات در منطقه را برای تقویت بازدارندگی، تضمین حفاظت از نیروها و حمایت از طیف کامل اهداف امریکا انجام داده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG