لینک های دسترسی

Breaking News

فلیپین از افغان‌های متقاضی ویزۀ خاص مهاجرت امریکا میزبانی می‌کند


ایالات متحده و فلیپین روز دوشنبه ۱۹ اگست (۲۹ اسد)‌ به توافقی دست یافتند که بر اساس آن،‌ به شمار محدودی از شهروند افغان اجازه اقامت موقت در فلیپین را می‌دهد تا روند دریافت ویزه مهاجرت خاص ایالات متحده (SIV) آنان طی مراحل و در نهایت در امریکا مسکن گزین شوند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز دو شنبه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که حکومت امریکا در طول اقامت‌ موقت متقاضیان ویژه خاص مهاجرت در فلیپین، خدمات ضروری از جمله غذا، مسکن، امنیت، مواظبت‌های طبی و حمل آنان فراهم خواهد کرد.

وزارت خارجه امریکا ضمن قدردانی از حکومت فلیپین، گفته است که این توافق بر تعهد هر دو کشور برای کمک به متحدان افغان تاکید می کند.

اما در این اعلامیه مشخص نشده است که به چه تعداد متقاضیان ویزهٔ‌ مهاجرت خاص،‌ اقامت موقت در فلیپین خواهند داشت و از کجا به آن کشور منتقل خواهند شدند.

بر اساس آمار رسمی حکومت ایالات متحده، نزدیک به ۲۶۵۰۰ ویزۀ خاص مهاجرت در سال ۲۰۲۳ به افغان‌ها صادر شد؛ این رقم در مقایسه با سال قبل از آن ۱۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

با‌ آنکه ادارهٔ‌ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، از برنامهٔ ویزهٔ خاص مهاجرت حمایت کرده است،‌ طرح بودجه‌ای که از سوی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا تصویب شده است، این برنامه را که در ۳۱ دسمبر ۲۰۲۴ پایان می‌یابد، تمدید نکرده است.

بسیاری از فعالان، طالبان را به هدف قرار دادن و بازداشت افغان‌های واجد شرایط ویزهٔ مهاجرت خاص ایالات متحده متهم می‌کنند. با اینحال، ایالات متحده در بیش از سه سال گذشته که طالبان بر افغانستان حکمرانی می‌کنند، به تخلیه واجدین شرایط این ویزه ادامه داده است.

کانگرس ایالات متحده به تاریخ ۲۸ جنوری ۲۰۰۸ میلادی لایحهٔ حفاظت از متحدان افغان را تصویب کرد، اقدامی که شرایط را برای تطبیق برنامهٔ ویزهٔ‌ خاص مهاجرت مساعد کرد. بر اساس این برنامه،‌ ترجمان‌های افغان که برای نظامیان ایالات متحده و یا افرادی که برای حکومت امریکا کار می‌کردند، می‌توانند برای اقامت دایمی امریکا یا گرین کارت درخواست بدهند.

از اگست ۲۰۲۱ تا سپتمبر ۲۰۲۲، ایالات متحده به ده‌ها هزار شهروند افغان که پس از سقوط حکومت پیشین افغانستان و در جریان عملیات تخلیۀ نظامی به ایالات متحده منتقل شدند، اقامت موقت محافظتی نیز داده است.

افزون بر افغان‌های واجد شرایط برنامه ویزۀ خاص مهاجرت، سایر افغان‌ها، به ویژه کسانیکه پیش از حاکم شدن طالبان، با موسسات جامعه مدنی کار کرده اند، می‌توانند از کشور سوم برای پناهندگی و اسکان مجدد بشردوستانه به ایالات متحده درخواست بدهند.

گروه

XS
SM
MD
LG