لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: در انفجار پیجر‌ها در لبنان دخیل نبوده و از آن اطلاع قبلی نداشتیم


متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده امریکا
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده امریکا

ایالات متحده روز سه‌شنبه ۱۷ سپتمبر (۲۷ سنبله) گفت که واشنگتن در خصوص انفجار‌های گسترده پیجر‌ها، دستگاه‌های پیام‌رسان دستی، که توسط حزب‌الله لبنان استفاده می‌شوند، هیچ گونه دخالت و اطلاع قبلی نداشته است.

ایالات متحده همچنین از ایران خواسته است تا در پاسخ به این انفجار‌ها از خویشتنداری کار بگیرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، به خبرنگاران گفت: ''برایتان گفته‌ می‌توانم که ایالات متحده در آن انفجار‌ها دخیل نبوده است؛ ایالات متحده از قبل در مورد این رویداد آگاهی نداشته است. ما در مورد معلومات جمع‌آوری می‌کنیم.''

اما میلر در مورد شک و ظن‌های گسترده که اسراییل در این انفجار‌ها دخیل بوده است، از تبصره خودداری کرد.

پس از حملات حماس در هفتم اکتوبر سال گذشته که عملیات نظامی اسراییل را بر ضد این گروه در نوار غزه در پی داشت، اسراییل و حزب‌الله لبنان، متحد حماس، تقریباَ همه روز بر ضد همدیگر تبادل آتش کرده‌اند.

پس از آنکه اسماعیل هنیه، رییس سیاسی حماس، در جریان سفرش به تهران، پایتخت ایران، کشته شد،‌ تهران تهدید به اقدام انتقامجویانه کرد و کشته شدن هنیه را به اسراییل نسبت داد؛ اما اسراییل تا حالا دخالت در کشته شدن رهبری پیشین حماس را تایید و یا رد نکرده است.

میلر گفته است که پیام ایالات متحده برای ایران، تغییر نکرده است. او گفت: ''ما از ایران می‌خواهیم که از هیچ رویدادی برای ایجاد بی ثباتی بیشتر و افزایش بیشتر تنش‌ها در منطقه بهره برداری نکند.''

یک روز پیش از این، اموس هاکستاین، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور لبنان، با بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، و سایر مقامات اسراییلی ملاقات کرد تا از جنگ تمام عیار اسراییل در لبنان جلوگیری شود.

میلر گفت که ایالات متحده خواهان راه حل دپلوماتیک منازعه میان اسراییل و حزب‌الله است تا ده‌ها هزار اسراییلی و لبنانی که به دلیل درگیری‌ها میان اسراییل و حزب‌الله لبنان آواره شده‌اند، به خانه‌های شان برگردند.

میلر دخالت اسراییل را در انفجار پیجر‌های حزب‌الله لبنان تایید نکرد، اما گفت که حزب‌الله می‌تواند یک هدف مشروع باشد. واشنگتن گروه حزب‌الله لبنان را یک سازمان تروریستی قلمداد کرده است.

میلر افزود: ''اعضای تروریست یک سازمان تروریستی برای کشور‌هایی که می‌خواهند عملیات را بر ضد آنان انجام بدهند، هدف مشروع است."

ایالات متحده، یک متحد نزدیک اسراییل است. اما ایران و ایالات متحده از سال ۱۹۸۰ میلادی به اینسو با هم روابط دپلوماتیک نداشته‌اند.

مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران که یک اصلاح‌طلب پنداشته می‌شود، روز دوشنبه در نخستین کنفرانس خبری‌اش گفت که خواهان روابط بهتر با ایالات متحده است، به شمول احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵. او گفت:‌ ''اگر [امریکا] به حقوق ما احترام بگذارد، نمی‌خواهیم با امریکا جنگ کنیم...امریکایی‌ها باید نشان دهند که با ما دشمنی ندارند."

هزاران جنگجوی گروه حزب‌الله و سفیر ایران در لبنان، روز سه شنبه ۱۷ سپتمبر (۲۷ سنبله) در اثر انفجارهای مرموز و همزمان دستگاه‌های پیام‌رسان دستی (پیجر) در بخش‌های مختلف لبنان دست‌کم نه نفر کشته و بیش از ۲۸۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

یک مقام حزب‌الله به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که شماری از جنگجویان این گروه در اثر انفجارهای مشابه در سوریه نیز زخمی شده اند، اما آمار دقیقی ارایه نکرد.

مقامات لبنانی گفته اند که تحقیقات در این خصوص جریان دارد و از تمام دارندگان دستگاه پیجر در آن کشور خواسته است تا این وسیله را از خود دور نگه دارند.

رسانه‌های دولتی ایران نیز زخمی شدن مجتبی امانی، سفیر ایران در بیروت را تایید کرده و گفته است که جراحت وی شدید نیست

در همین حال، سازمان ملل متحد انفجارهای پیجر در لبنان را "تشدید بسیار نگران کننده" در جنگ غزه خواند. جینین هنیس-پلاسچارت، هماهنگ کننده سازمان ملل متحد، از همه طرف‌های درگیر خواست تا از اقدامات یا لفاظی هایی که می تواند جرقه درگیری گسترده تر را ایجاد کند، اجتناب کنند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG