لینک های دسترسی

Breaking News

اوکراین زندانیان را برای جنگ بر ضد روسیه به خط مقدم جبهه می‌فرستد


عکس آرشیف
عکس آرشیف

حکومت اوکراین برای رفع کمبود نیرو در جنگ علیه نظامیان روسیه، برای نخستین بار، زندانیان را بسیج می‌کند.

بر اساس طرح جدید که پارلمان اوکراین ماه گذشته آن را تصویب کرد، زندانیان پس از مصاحبه، معاینات طبی و بررسی سوابق جرمی شان، در بدل جنگیدن در مقابل تجاوز روسیه، عفو می‌شوند.

اولینا ویسوتسکا، معاون وزارت عدلیهٔ اوکراین، به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت که بیش از ۳۰۰۰ زندانی در چارچوب این برنامه از قبل رها شده و در صفوف نظامی جلب و جذب شده اند.

با اینحال، تمام زندانیان واجد شرایط نبوده و برخی زندانیان که به خاطر جرایم سنگین، مانند قتل و تجاوز جنسی، در حبس به سر می‌برند، از این امر مستثنا اند. افزون بر این، زندانیان داوطلب در این برنامه نباید بیشتر از سه سال از مدت اصلی حبس شان باقی مانده باشد.

ویسوتسکا گفت که این برنامه داوطلبانه بوده و نزدیک به ۲۷هزار زندانی واجد شرایط آن اند.

زندانیان واجد شرایط در این برنامه باید قرارداد رسمی امضا کنند، هرچند مشخص نشده است که آنان برای چه مدتی خدمت عسکری کنند. بر اساس این طرح، کسانیکه پیش از ختم میعاد قرارداد شان صفوف نظامی را ترک می‌کنند، افزون بر میعاد قبلی حبس شان بین پنج تا ده سال دیگر محکوم به زندان خواهند شد.

ارنست وولو، زندانی ۲۷ سالهٔ اوکراینی که به جرم سرقت به دو سال زندان محکوم شده است، برای جلب و جذب در این برنامه داوطلب شده است. او گفت: "احمقانه است که اینجا باشم و هیچ کاری نکنم. به نظر من رفتن به جنگ دشوارتر از زندان است، اما می‌خواهم کاری برای اوکراین انجام دهم."

زندانیانی که شامل این برنامه می‌شوند، آموزش‌های ابتدایی نظامی دیده و با چگونگی استعمال تسلیحات مختلف آشنا می‌شوند. فرماندهان نظامی اوکراین، این اقدام را آخرین امید برای جلب نیروی بیشتر جنگی می‌خوانند.

هرچند اوکراین، تا اکنون آمار دقیق تلفات نظامیان آن کشور را در جنگ با روسیه اعلام نکرده است، فرماندهان نظامی اوکراین آشکارا کمبود نیروی جنگی را در خطوط مقدم جنگ تایید کرده اند.

روسیه نیز در جریان بیش از دو سال جنگ در اوکراین، زندانیان را در ترکیب گروه جنگجویان نیابتی واگنر برای جنگ در خطوط مقدم جنگ اعزام کرده است، اما حکومت اوکراین زندانیان را به صفت جنگجوی اجیر نگماشته، بلکه آنان را در ترکیب نیروهای اوکراینی توظیف می‌کند.

بر اساس آمار رسمی حکومت اوکراین، کم و بیش ۴۲هزار نفر در زندان‌های آن کشور به خاطر ارتکاب جرایم مختلف زندانی اند.

گروه

XS
SM
MD
LG