لینک های دسترسی

Breaking News

اوکراین از نخستین دستاوردها در ضد حمله علیه نیروهای روسی خبر داد


پس از آن که ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین از آغاز ضد حمله علیه نیروهای روسی خبرداد، کیف روز یکشنبه ۱۱ جون (۲۱ جوزا) اعلام کرد که نیروهای اوکراینی سه روستا را در منطقه شرقی دونتسک بازپس گرفته اند.

زیلینسکی پس از ماه‌ها انتظار، روز شنبه تایید کرد که ضد حمله علیه نیروهای روسی آغاز شده است، اما از دادن جزییات بیشتر در مورد خودداری کرد.

او در یک کنفرانس خبری گفت: "اقدامات ضد حمله و دفاعی در اوکراین در حال انجام است. در این مرحله با جزییات صحبت نمی‌کنم."

اما تحلیلگران انستیتیوت مطالعات جنگ مستقر در واشنگتن دی‌سی می‌گویند که نیروهای کیف عملیات تهاجمی را در کم از کم چهار منطقه آغاز کرده اند.

اردوی اوکراین روز یکشنبه در سه اعلامیهٔ جداگانه از تصرف روستاهای نسکوچنی، بلیگدتنی و مکاریوکا خبر دادند.

والری شرشن، سخنگوی اردوی اوکراین گفت که این روستاها در مرز منطقهٔ شرقی دونتسک و منطقهٔ جنوبی زاپوریژیا، جاییکه مسکو هفتهٔ گذشته از حملات سنگین اوکراین گزارش داده بود، موقعیت دارد.

شرشن افزود که نیروهای اوکراینی چندین سرباز روسی و طرفداران روسیه را به اسارت گرفته است. این نخستین دستاورد اوکراین پس از آغاز ضد حمله علیه نیروهای روسی است.

موفقیت های عمده نظامی اوکراین در منطقه زاپوریژیا به طور بالقوه می‌تواند نیروهای این کشور را قادر سازد تا پل زمینی را تصرف کنند که روسیه را به شبه جزیره کریمه وصل می‌کند، و راه زمینی روسیه را به این جزیره که در سال ۲۰۱۴ از اوکراین تصرف و ضمیمهٔ خاک روسیه شد، قطع کند.

در همین حال دفتر سارنوالی منطقهٔ خرسون روز یکشنبه اعلام کرد که روسیه یک قایق نجات را که در حال تخلیهٔ غیرنظامیان از قلمرو تحت کنترول روسیه بود، گلوله‌باران کرد که در نتیجه سه نفر کشته و کم از کم ۲۳ نفر زخمی شدند. این قایق آسیب دیدگان ناشی از تخریب بند آب کاخوفکا را نجات می‌داد.

بند آب کاخوفکا روز سه شنبهٔ گذشته تخریب شد و هزاران نفر را مجبور به ترک خانه‌های شان کرد و ده‌ها روستا و شهرها را زیر آب کرد.

پس از ویران شدن بند آب کاخوفکا در ساحهٔ اشغال شدهٔ اوکراین که زیر ادارهٔ روسیه است، مسکو و اوکراین بار ملامت این رویداد را به دوش هم‌دیگر انداخته اند.

زیلینسکی در سخنرانی روزانهٔ خود روز یکشنیه این اقدام روسیه را محکوم کرد و گفت که "ده ها شهر و روستا همچنان زیر سیل مانده اند".

او افزود: "اشغالگران با منفجر کردن بند آب، مردم را در شهرها و روستاهای سیل زده رها کردند و پس از آن قایق‌های تخلیه کننده را گلوله باران کردند."

اما روسیه این ادعاهای اوکراین را رد کرده و گفته است که بند آب در نتیجهٔ حملات توپخانهٔ اوکراین تخریب شده است.

مقامات اوکراین اعلام کرده اند که بیش از ۱۷ هزار نفر از مناطقی در امتداد دریای دنیپرو تخلیه شده اند و حدود ۴۰ شهر و روستا در مناطق تحت کنترول اوکراین زیر آب شده است.

حکومت اوکراین همچنین گفته است که تخریب این بند، پیامدهای جدی برای حیات انسان‌ها و محیط زیست خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG