لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: برای فراهم‌آوری کمک‌های حیاتی به زلزله‌گان هرات به ۹۳.۶ میلیون دالر نیاز است


دانیل اندرز، هماهنگی کنندهٔ امور بشری سازمان ملل متحد در افغانستان، روز دوشنبه ۱۶ اکتوبر (۲۴ میزان) گفت که به منظور فراهم‌آوری کمک‌های حیاتی به زلزله‌گان ولایت هرات در شش ماه آینده به ۹۳.۶ میلیون دالر نیاز است.

به گفتهٔ‌ اندرز، ملل متحد تا حالا مرگ ۱۵۰۰ نفر و زخمی شدن بیش دوهزار نفر را در اثر زلزله در غرب افغانستان، ثبت کرده است.

این مقام ملل متحد همچنین گفت که ارزیابی این سازمان نشان می‌دهد که بیش از ۴۳ هزار نفر در نتیجهٔ زلزله‌های اخیر به صورت مستقیم متضرر شده اند.

اندرز گفت که ولسوالی انجیل هرات که جمعیت آن به ۲۳ هزار نفر می‌رسد، بیشترین آسیب را متضرر شده است که ۵۳ درصد آسیب دیدگان زلزله‌های اخیر ولایت هرات را تشکیل می‌دهد.

علاوه بر آن، ۳۳۰۰ خانه به طور کلی از بین رفته و در کنار آسیب به سیستم آب‌رسانی، آوار خانه‌‌های ویران شده نه تنها سیستم آبرسانی، بلکه چاه‌های آب را نیز آلوده می‌کند که این وضعیت می‌تواند سبب انتقال امراض شود.

به گفتهٔ اندرز، وضعیت زلزله‌گان هرات به گونه‌ای است که سازمان‌های کمک‌رسانی باید به زودترین فرصت ممکن کمک‌های شان را قبل از فرا رسیدن فصل زمستان برای آسیب دیدگان فراهم کنند.

او گفت که درجه حرارت به سرعت در حال کاهش است و بسیاری از مردم که خانه‌های شان آسیب دیده اند، از ترس اینکه مبادا خانه‌های شان فرو بریزد، در بیرون از منازل شان به سر می‌برند، به شمول مردم در شهر هرات.

بر اساس تازه‌ترین آمار ملل متحد،‌ در کنار ولسوالی انجیل،‌ مردم در پنج ولسوالی دیگر نیز به صورت مستقیم از این زلزله‌‌ها متاثر شده اند که شامل بیش از ۸۵۰۰ نفر در ولسوالی ربات سنگی، بیش از ۷۵۰۰ نفر در ولسوالی زنده‌جان، بیش از ۳۴۰۰ نفر در ولسوالی گلران، ۷۱۷ نفر در شهر هرات و ۱۳۳ نفر در ولسوالی کوهسان می‌شوند.

بر اساس این گزارش، بیشترین خانه‌ها در ولسوالی‌های انجیل زنده‌جان متحمل خساره شده اند که تعداد آنان به ترتیب به ۳۳۳۰ و ۲۱۳۷ خانهٔ رهایشی می‌شود.

در جریان یک هفتهٔ گذشته ، سه زلزله که شدت هر کدام به ۶.۳ درجه به مقیاس ریکتر می‌رسید، ولایت‌های غرب افغانستان به ویژه ولایت هرات را تکان داد.

زلزلهٔ نخست به تاریخ هفتم اکتوبر (۱۵ میزان) به شدت ۶.۳ درجه به مقیاس ریکتر ولایات هرات، فراه و بادغیس را لرزاند که تلفات زیادی را در چهار ولسوالی ولایت هرات به ویژه زنده جان به بار آورد.

زلزلهٔ دوم نیز به شدت آن ۶.۳ به مقیاس ریکتر روز چهار شنبه ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) ولایت هرات را تکان داد.

زلزله‌ٔ سوم صبح روز یکشنبه ۱۵ اکتوبر (۲۳ میزان) بار دیگر این ولایت را تکان داد. ادارهٔ زمین شناسی ایالات متحده، شدت این زلزله را نیز ۶.۳ درجه به مقیاس ریکتر اعلام کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG