لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد خواستار پایان فوری 'خشونت تکان دهنده' در غزه و لبنان شد


انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد
انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد

منشی عمومی سازمان ملل متحد روز شنبه پنجم اکتوبر (۱۴ میزان) در بیانیه‌ای پیش از سالگرد حمله حماس بر اسراییل در هفتم اکتوبر ۲۰۲۳، حماس را محکوم کرد و خواستار پایان فوری "خشونت و خونریزی تکان دهنده" در غزه و لبنان شد.

انتونیو گوتیرش در پیامی که ناوقت شنبه نشر شد، گفت: "جنگی که پس از حملات وحشتناک یک سال پیش رخ داد، همچنان زندگی‌ها را از بین می‌برد و رنج انسانی عمیقی را برای فلسطینی‌ها در غزه و اکنون مردم لبنان تحمیل می‌کند."

او افزود: "این روزی است که باید جامعه جهانی با بلندترین صدا محکومیت کامل ما از اقدامات شنیع حماس از جمله گروگان‌گیری را تکرار کند...زمان آزادی گروگان ها فرا رسیده است. وقت آن است که سلاح را به زمین گذاشت. زمان توقف رنجی که منطقه را فرا گرفته است. زمان صلح، عدالت و قانون بین المللی است."

گوتیرش ضمن درخواست "آزادی فوری و بدون قید و شرط" گروگان‌ها، از حماس خواست تا اجازه دهد کارمندان صلیب سرخ گروگان‌ها را ملاقات کنند.

جنگجویان حماس به تاریخ حملۀ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرده و به گفتهٔ مقام‌های اسراییلی، حدود ۱۱۹۸ نفر عمدتاً غیرنظامیان را کشته و ۲۵۱ نفر دیگر را گروگان گرفتند که از این میان ۹۷ گروگان، به شمول ۳۳ نفر که به گفته نظامیان اسراییلی کشته شده‌ اند، در اسارت حماس قرار دارند.

گوتیرش همچنین نسبت به گسترش درگیری به لبنان ابراز نگرانی کرده است.اسراییل در روزهای اخیر به گروه حزب‌الله متحد حماس در لبنان حمله کرده و بیش از هزار نفر را کشته و بیش از یک میلیون نفر را مجبور به ترک خانه‌های شان کرده است.

وزارت صحت غزه که در کنترول حماس است، گفته است که حملات تلافی جویانه اسراییل به غزه تاکنون دست کم ۴۱۸۲۵ نفر را کشته است که اکثر آنها غیرنظامی بوده اند. سازمان ملل گفته است که این ارقام قابل اعتماد هستند.

در همین حال اردوی اسراییل نیز روز شنبه نیروهای خود را در آستانه سالگرد حمله هفتم اکتوبر حماس به حالت آماده باش درآورد.

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل در یک نشست تلویزیونی گفت: "ما با افزایش نیروها برای بیش بینی این روز آماده استیم" روزی که ممکن حملاتی در خطوط مقدم صورت گیرد.

اردوی اسراییل در آستانه یک سالگی حملات هفتم اکتوبر حماس بر جنوب آن کشور گفته است که عملیات انتقامجویانه بر ضد حماس موثر بوده است. اردوی اسراییل گفته است که در جریان نزدیک به یک سال عملیات انتقامجویانه که سبب کشته شدن شماری از رهبران، فرماندهان و جنگجویان حماس شده است، این گروه را تضعیف کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG