لینک های دسترسی

Breaking News

گوتیرش: از مبدل شدن افغانستان به بستر گرم تروریزم جلوگیری شود


انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد
انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه چهارم جولای (۱۴ سرطان) در سخنرانی در نشست سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد که از مبدل شدن افغانستان به "بستر گرم" تروریزم باید جلوگیری شود.

گوتیرش خطاب به رهبران سازمان همکاری شانگهای گفت: "به صلح و حکومت همه‌ شمولی در افغانستان نیاز داریم که به حقوق بشر احترام گذاشته و با جامعهٔ بین‌المللی مدغم باشد. همه کشورها باید متحد شوند تا از مبدل شدن افغانستان به بستر گرم تروریزم جلوگیری کنند."

منشی عمومی ملل متحد در این نشست که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز در آن شرکت داشت بر اهمیت صلح مبتنی بر منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی در اوکراین تاکید کرد. او گفت که ملل متحد آماده است تا در زمینهٔ مبارزه بر ضد تروریزم با سازمان همکاری شانگهای همکاری کند.

منشی عمومی ملل متحد با اشاره به منازعات جاری در جهان گفت: "سازمان همکاری شانگهای – بزرگترین سازمان منطقه‌ای در جهان – قدرت و مسوولیت این را دارد تا [روندهای] صلح را به پیش براند."

نشست دو روزهٔ رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روز چهارشنبه سوم جولای (۱۳ سرطان) زیر نام "تقویت گفت‌ وگوهای چند جانبه - تلاش برای صلح و انکشاف پایدار" در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شد.

رهبران و نمایندگان روسیه، پاکستان، ایران، تاجیکستان، اوزبیکستان، ترکمنستان، چین، هند، قزاقستان، قرغیزستان، بلاروس، منگولیا، آذربایجان، قطر، امارات متحده عرب و ترکیه در این نشست شرکت داشتند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در پایان نشست شانگهای در یک کنفرانس خبری گفت که طالبان در جنگ علیه تروریزم "متحد" روسیه اند، زیرا به گفتهٔ وی این گروه بر افغانستان مسلط است.

او گفت: "باید فرض کنیم که طالبان قدرت را در افغانستان در کنترول خود دارند. از همین رو، البته، که طالبان متحد ما در جنگ علیه تروریزم اند، زیرا هر مقامی علاقمند ثبات در کشوری است که آنان [طالبان] آن را اداره می‌کنند."

رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در نشست آستانه تاکید کردند که تشکیل حکومت فراگیر و دارای مشارکت گستردهٔ تمام گروه‌های قومی و سیاسی، یگانه راه تامین صلح و ثبات در افغانستان است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس و خبرگزاری دولتی روسیه استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG