لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: ۸۰ درصد باشندگان غزه آواره شده‌اند


هماهنگ کننده کمک‌های بشری ملل متحد برای غزه روز سه‌شنبه دوم جولای (۱۲ سرطان) گفت که اکنون ۸۰ درصد باشندگان غزه آواره شده‌اند.

سیگرید کاگ، هماهنگ کنندۀ کمک‌های بشری ملل متحد، به شورای امنیت این سازمان گفت که در مورد دستور اسراییل مبنی بر تخلیۀ شهر خان یونس ''عمیقاً نگران'' است.

کاگ گفت:‌ ''بیش از یک میلیون نفر بار دیگر بی‌جا شده اند و [آنان] به شدت در جستجوی سرپناه و امنیت هستند [و] حالا ۱.۹ میلیون نفر در سراسر غزه آواره شده اند.''

بر اساس تخمین ملل متحد، دستور اخیر اردوی اسراییل تا ۲۵۰ هزار غیرنظامیان فلسطینی‌ را متاثر می‌کند تا بخش‌هایی از شهرهای خان یونس و رفح را ترک کنند؛ این دو ساحه مجموعاً ۲.۴ میلیون نفر جمعیت دارد.

کاگ با اشاره به وضعیت فلسطینی‌ها گفت: "غیرنظامیان فلسطینی در غزه در لجن‌زار رنج غوطه ور شده‌اند... زندگی آنان به هم ریخته است.''

این مقام ملل متحد همچنین گفت که جنگ در نوار غزه نه تنها ''عمیق‌ترین بحران‌های انسانی را ایجاد کرده است، بلکه گردابی از بدبختی بشر را به وجود آورده است".

کاگ افزود که کمک‌های کافی برای مردم جنگ زدۀ غزه فراهم نمی‌شود و تاکید کرد که برای جلوگیری از بروز یک فاجعه انسانی، باز شدن گذرگاه‌های نو به ویژه جنوب غزه، یک امر ضروری است.

او به صورت خاص خواهان باز شدن مجدد گذرگاه رفح بین غزه و مصر شد و از جامعه بین المللی خواست تا کمک‌های بشردوستانه را بیشتر تمویل کند.

این مقام ملل متحد اضافه کرد که پس از آغاز حملات نظامی اسراییل بر رفح، مقدار کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه ''به طور قابل ملاحظه کاهش یافته است."

یک روز پیش از این، استیفن دوجاریک، سخنگوی انتونیو گوتیرش،‌ منشی عمومی ملل متحد، گفت که دستور تخلیۀ ساحۀ موازی به ۱۱۷ کیلومتر مربع در خان یونس و رفح، نزدیک به یک سوم حصه نوار غزه را شامل می‌شود. او گفت که پس از اکتوبر سال گذشته، این بزرگترین دستور تخلیه توسط اسراییل می‌باشد.

دوجاریک افزود: ''تخلیه در چنین مقیاس وسیع فقط سبب تشدید رنج غیرنظامیان خواهد شد.''

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته مقامات اسراییل، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۹۵ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه تا اکنون باعث کشته شدن کم و بیش ۳۷ هزار و ۹۲۵ فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.

اسراییل به طور مشخص نگفته است که عملیات نظامی را در جنوب غزه انجام خواهد داد، اما تا حالا تقریبا هر دستور تخلیه سبب درگیری‌های بزرگ شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG