لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان بدترین بحران‌ بشری را تجربه می‌کند - ملل متحد


کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید که افغانستان با بدترین بحران‌ بشری مواجه است و این ادارۀ ملل متحد از کاهش کمک‌های جامعۀ بین المللی برای رسیدگی به نیازمندان ابراز نگرانی کرده است.

بابر بلوچ، سخنگوی کمیشنری ملل متحد در امور پناهندگان، روز جمعه ۱۹ جولای (۲۹ سرطان) گفت که برای پاسخگویی و نیازهای بشردوستانه در افغانستان، به ۲۳.۷ میلیون دالر در سال جاری میلادی نیاز است.

به گفتۀ ملل متحد، از آغاز امسال ۳۳ ولایت شاهد حوادث طبیعی بوده اند و این حوادث طبیعی سبب شده تا شمار افراد نیازمند به کمک‌های بشری افزایش یابد.
بلوچ اضافه کرده که بر اساس تخمین ادارات ملل متحد، کم از کم ۱۴۵هزار نفر در سراسر افغانستان تحت تاثیر حوادث طبیعی قرار گرفته اند.

او افزوده است: "افغانستان نیازمند توجه و حمایت مستمر جامعه بین المللی است. کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و سایر نهادهای بشری در کشور به شدت با کمبود بودجه مواجه استند."

این مقام ملل متحد با اشاره به سرازیر شدن طوفان و سیلاب‌های اخیر در شرق افغانستان گفته است که در این حوادث، تا اکنون ۴۰ نفر جان باخته و ۳۴۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

به گفتۀ او، احتمال افزایش تلفات ناشی از این حوادث طبیعی در ولایات ننگرهار، لغمان و کنر وجود دارد.

سخنگوی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان همچنان گفت که تنها در ماه می امسال، بیش از ۶۸۳ نفر در شمال، شمال-شرق و غرب افغانستان در اثر سرازیر شدن سیلاب‌ها کشته و مجروح شده و هزاران نفر دیگر از مناطق اصلی شان آواره شدند.

این کمیشنری تاکید کرده که در حال حاضر مصروف رسیدگی به نیازمندان به ویژه سیلاب‌زدگان در شرق افغانستان است و کارمندان این اداره به تلاش‌های خود در این راستا ادامه می‌دهند.

نیازمندی‌های بشری در افغانستان در حالی رو به افزایش است که نهادهای امدادرسان به شمول ادارات ملل متحد برای تطبیق برنامه‌های امدادرسانی در این کشور از قبل با کمبود بودجه مواجه اند.

در تازه‌ترین مورد، استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد، گفت که تا اکنون ملل متحد نزدیک به ۷۲۰ میلیون دالر دریافت کرده است که کمتر از یک چهارم نیاز این سازمان است.

ملل متحد جهت تطبیق برنامه‌های امدادرسانی به نیازمندان در افغانستان برای سال ۲۰۲۴ میلادی ۳.۱ میلیارد دالر درخواست داده بود.

حوادث طبیعی از جمله سیلاب‌های اخیر آسیب پذیری هایی را تشدید می کند که جوامعی که در حال حاضر برای دسترسی به خدمات اولیه با مشکل مواجه هستند.

گروه

XS
SM
MD
LG