لینک های دسترسی

Breaking News

اعضای شورای امنیت حملات حماس بر اسراییل را محکوم کردند،‌ اما به اجماع نرسیدند


بسیاری از اعضای شورای امنیت ملل متحد روز یکشنبه هشتم اکتوبر (۱۶ میزان)‌ حملات گروه حماس بالای اسراییل را محکوم کردند، اما به اجتماع نرسیدند، انکشافی که ایالات متحده آنرا تاسف آور عنوان کرد.

ایالات متحده در نشست اضطراری شورای امنیت از اعضای آن خواست تا حملات حماس بر اسراییل را محکوم کنند، گروهی که بر غزه کنترول دارد و روز شنبه نه تنها حملات غیرمنتظره علیه اسراییل را آغاز کرد، بلکه دست به اختطاف اسراییلی ها نیز زد.

رابرت وود،‌ دپلومات ارشد ایالات متحده در ملل متحد،‌ به خبرنگاران گفت:‌ " شماری زیادی از کشو‌ها حملات حماس را محکوم کردند. واضح است که همه آنان نکردند."

وود به خبرنگاران گفت:‌ ''شما یکی از آنان را بدون اینکه چیزی برایتان بگویم، شاید شناسایی کنید." اشارهٔ وود به صورت واضح به روسیه بود، کشوریکه روابط آن با ایالات متحده پس از تهاجم نظامی بر اوکراین به شدت تیره شده است.

دپلومات‌ها گفتند که شورای امنیت نشر هیچ اعلامیهٔ مشترک را در نظر ندارند، چه رسد به قطعنامهٔ‌ الزام آور. شماری از اعضای این شورا که رهبری آنرا روسیه بر عهده داشت،‌ امیدوار اند که به جای تنها محکوم کردن حملات گروه حماس،‌ روی مسایل گسترده تر و فرا‌تر میان اسراییل و فلسطین تمرکز صورت بگیرد.

واسیلی نبنزیا،‌ نماینده روسیه در ملل متحد، گفته است که پیام‌اش درنشست شورای امنیت واضح بود:‌ "جنگ به صورت فوری توقف یابد؛‌ به آتش بس و مذاکرات معنی‌دار تمرکز صورت بگیرد، فراخوانی که شورای امنیت برای دهه‌ها تکرار کرده است".

او با اشاره به درگیری اخیر میان اسراییل و گروه حماس گفت:‌ "این [جنگ] قسماََ نتیجهٔ مسایل حل ناشده است."

چین که به صورت کل متحد روسیه در شورای امنیت است، گفته است که از اعلامیه‌ای مشترک این شورا حمایت خواهد کرد.

ژانگ جون، سفیر چین که قبلاََ تعهد کرده بود کشورش از محکومیت "همه حملات بر ضد غیرنظامیان" حمایت می‌کند، گفت: "این غیر معمول است که شورای امنیت هیچ چیز نمی گوید."

قبل از آغاز نشست اضطراری اعضای شورای امنیت، گیلاد اردان، سفیر اسراییل در ملل متحد، تصاویر زننده‌ای را نشان داد که جنگجویان گروه حماس غیرنظامیان را به اسارت می‌گیرند.

اردان در بیرون نشست شورای امنیت هنگام نشان دادن این تصاویر به خبرنگاران گفت:‌ "این جنایات جنگی است--جنایات جنگی مستند."

او افزود:‌ "این قساوت غیرقابل تصور باید محکوم شود. برای اسراییل حمایت سریع فراهم شود تا از خود دفاع کند."

در عین حال،‌ ریاض منصور،‌ سفیر فلسطین که از مقامات فلسطین در کرانه‌ٔ غربی نمایندگی می‌کند، نه از گروه حماس،‌ از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا به پایان اشغال اسراییل تمرکز کند.

منصور گفت:‌ "متاسفانه تاریخ برای برخی از مطبوعات و سیاستمداران زمانی آغاز می‌شود که اسراییلی‌ها کشته می‌شوند."

او گفت که حالا زمان آن نیست که به اسراییل اجازه داده شود تا بر ''انتخاب‌های وحشتناک'' خود پافشاری کند؛ زمان آن فرا رسیده تا به اسراییل گفته شود که نیاز به تغییر مسیر است، مسیری صلحی که نه فلسطینی‌ها و نه اسراییلی‌ها کشته شوند.

مقامات اسراییلی و فلسطینی در حال حاضر نه عضو غیر دایمی شورای امنیت استند و نه در نشست اضطراری در‌های بسته این شورا حضور داشتند.

لانا زکی نسیبه،‌ سفیر امارات متحدهٔ در سازمان ملل متحد، گفت که انتظار دارد جلسات بیشتری در شورای امنیت برای رسیدگی به بحران جاری میان اسراییل و حماس برگزار شود. امارات متحدهٔ عرب که برای چندین دهه‌ با اسراییل روابط تیره داشت،‌ در سال ۲۰۲۰ بر اساس یک توافق تاریخی روابط خود با اسراییل را عادی ساخت.

خانم نسیبه گفت:‌ فکر می‌کنم همه درک می‌کنند که اوضاع امروز یکی از نگرانی های جدی است."

او گفت که ''بسیار از اعضای شورای [امنیت] معتقد به دورنمای سیاسی اند که منجر به راه حل دو کشور [اسراییل و فلسطین] شود" و تاکید کرد که ایجاد دو کشور یگانه‌ راه حلی است که می‌تواند به منازعه میان اسراییل و فلسطین خاتمه بدهد.

گروه

XS
SM
MD
LG