لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: پس از تسلط دوبارۀ طالبان ۱۰۹۵ غیرنظامی در حملات انفجاری در افغانستان کشته شده اند 


هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که در جریان حدود دو سال گذشته، مواد تعبیه شدۀ منفجره سبب کشته و زخمی شدن هزاران غیرنظامی شده است.

یوناما امروز ۲۷ جون (ششم سرطان) گفت که با وجود آنکه پس از تسلط طالبان بر افغانستان رقم تلفات غیرنظامیان کاهش یافته، حملات با استفاده از مواد تعبیه شدۀ منفجره بر عبادت‌گاه‌ها، بازارها، مکاتب و اقلیت هزاره افزایش یافته است.

این ادارۀ ملل متحد گفته است که از ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ تا ۳۰ می ۲۰۲۳ میلادی رقم تلفات غیرنظامیان به ۳۷۷۴ نفر ( ۱۰۹۵ کشته، ۲۶۷۹ زخمی) می‌رسد که ۷۵ در صد آن توسط مواد تعبیه شدۀ منفجره به میان آمده است.

یوناما گفته است که شاخۀ خراسان گروه داعش اکثریت این حملات را انجام داده و این حملات پس از تسلط دوبارۀ طالبان، افزایش یافته است.

حملات انتحاری که توسط گروه داعش و سایر عمال صورت گرفته نیز سبب عمدۀ تلفات غیرنظامیان شده است.

فیونا فریزر، رییس بخش حقوق بشر یوناما، گفته است که حملات بر "افراد ملکی و اهداف ملکی" قابل نکوهش بوده و باید متوقف شود.

او افزود: "بسیار مهم است که مقامات حاکم از طریق انجام تحقیقات مستقل، بی‌طرف، سریع، همه جانبه، موثر، معتبر و شفاف در مورد حملات مواد تعبیه شده انفجاری که افراد ملکی را متاثر می‌سازد، به تعهدات خود برای حفاظت از حق زندگی پابند باشند."

یوناما گفته است که ارقام ارایه شده توسط این ادارۀ ملل متحد در مقایسه با سه سال پیش از تسلط دوبارۀ طالبان، افزایش چشمگیری را در تلفات غیرنظامیان به دلیل مواد تعبیه شدۀ منفجره نشان می‌دهد.

این ادارۀ ملل متحد همچنان گفته است که بیش از یک سوم تلفات در جریان حملات بر عبادت‌گاه ها، عمداً عبادتگاه‌های شیعه‌ها به میان آمده است.

این اداره گفته است که در جریان حملات هدفمند بر مکاتب، تاسیسات آموزشی، جاده‌های مزدحم و حمل و نقل عامۀ عمدتاً شیعه‌ها، حد اقل ۹۵ نفر کشته و ۲۵۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

یوناما از حکومت طالبان خواسته است تا برای جلوگیری از حملات مشابه اقدامات را روی دست گیرند.

XS
SM
MD
LG