لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد و جاپان پروژۀ دوساله را برای توانمندسازی زنان در افغانستان آغاز کرد


آرشیف
آرشیف

برنامه انکشافی ملل متحد (UNDP) می‌گوید که پروژه‌ای دوساله را به منظور تقویت فعالیت‌های اقتصادی زنان در چوکات سکتور خصوصی با همکاری دولت جاپان آغاز کرده است.

این اداره ملل متحد ناوقت چهارشنبه ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) با نشر اعلامیه‌ای گفت که این پروژه را جاپان با هزینۀ ده میلیون دالر تمویل می‌کند و اداره همکاری بین‌المللی آن کشور (JICA) مسوول تطبیق آن است.

این پروژه که در هفت ولایت افغانستان راه‌اندازی شد، قرار است دسترسی زنان کارآفرین را به منابع مالی بهبود ببخشد و همچنان سبب بهترشدن مهارت‌های کارآفرینی و مدیریت کسب و کار و دسترسی بیشتر آنان به بازارها شود.

این پروژه ۱۴۰۰ زن را در ولایات کنر، لوگر، قندهار، زابل، بغلان، کندز و کاپیسا تحت پوشش قرار می‌دهد.

برنامه انکشافی ملل متحد می‌گوید که این ولایات بر اساس "میزان مشارکت زنان در کار و با درنظرداشت وضعیت امنیتی و محدودیت‌ها" برای این پروژه انتخاب شده است.

برنامه انکشافی ملل متحد گفته است: "هدف کلی این پروژه تقویت اقتصادی زنان و توانمندسازی آنها برای کمک به خانواده و بهبود اقتصادی جوامع شان می‌باشد".

تاکاشی اوکادا، سفیر جاپان در افغانستان در مراسم امضای توافقنامۀ این پروژه گفته است که این پروژه با اولویت‌های درازمدت اداره همکاری بین‌المللی جاپان سازگار است.

او گفته است: "ما معتقدیم که این پروژه بر اساس حمایت‌های قبلی ما ساخته شده و فرصت‌های بیشتری را برای مشارکت زنان و بهره‌مندی از بعد اقتصادی ایجاد می‌کند".

به گفتۀ سفیر جاپان از طریق این پروژه فضای مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی زنان فراهم می‌شود و زیرساخت‌هایی چون راه‌های روستایی، پل‌ها، بازارهای محلی، انبارهای اجتماعی، کانال‌های آبیاری و سایر امکانات اساسی را برای جوامع فراهم می‌کند.

سفیر جاپان گفته است که کار ساخت و ساز باعث ایجاد فرصت‌های شغلی برای باشندگان محل می‌شود و اعمار این زیرساخت‌ها به نفع همۀ جوامع است.

استیفن رودریکوز، نماینده مقیم برنامه انکشافی ملل متحد در افغانستان گفته است که این پروژه برای حمایت زنان و رسیدگی به برخی مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که در افغانستان وجود دارد، اهمیت دارد.

او گفته است: "ملل متحد در افغانستان متعهد به کمک، حمایت از حقوق زنان و رفاه زنان و تضمین قدرت اقتصادی آنها و داشتن نمایندگی در جامعه است".

برنامه انکشافی ملل متحد می‌گوید که زنان افغان در حال حاضر از دسترسی به حقوق اساسی شان محروم شده و بر مشارکت آنان در نیروی کاری و بخش اقتصادی به شدت محدود شده اند.

به باور برنامه انکشافی ملل متحد، زمانی که اقتصاد تحت فشار قرار گیرد، آسیب‌پذیری‌ها نیز در یک جامعه بیشتر می‌شود.

این پروژه برای توانمندسازی زنان در حالی راه‌اندازی شده است که وضعیت اقتصادی و اجتماعی زنان از دو سال به این طرف در افغانستان وخیم‌تر شده است.

حکومت طالبان در بیش از دو سال گذشته، محدودیت‌های فزاینده را بر زنان و دختران افغانستان وضع کرده اند.

آنان آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیل دختران و زنان در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی و کار آنان در اداره‌های دولتی را به جز از سکتورهای معدود، منع کردند.

علاوه بر این، منع کار زنان در موسسات غیرحکومتی داخلی و خارجی به شمول دفاتر ملل متحد، منع رفتن زنان به حمام‌های عمومی، پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها و بستن آرایشگاه‌های زنانه بخشی از این محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران افغان اند.

گروه

XS
SM
MD
LG