لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف: نزدیک به ۴۰ درصد کودکان افغان با مشکلات روانی مواجه اند


یک کمپ بیجاشدگان داخلی در افغانستان
یک کمپ بیجاشدگان داخلی در افغانستان

صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) از افزایش مشکلات روانی کودکان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که در حال حاضر، نزدیک به ۴۰ درصد این کودکان با بیماری‌های روانی مواجه اند.

این ادارۀ ملل متحد روز دوشنبه هشتم جولای (۱۸ سرطان) با نشر یک گزارش تازه گفته است که ۲۴ درصد کودکان بین سن پنج تا ۱۷ سال اضطراب شدید را تجربه کرده که در مقایسه با اوسط اضطراب در سایر کشورها ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در گزارش آمده که ۱۵ درصد دیگر این کودکان نیز مشکلات شدید افسرد‌گی را تجربه می‌کنند.

یونیسف ادامۀ جنگ، تداوم مهاجرت و بیجاشدن خانواده‌ها، افزایش سطح فقر و خطرات ناشی از مهمات منفلق‌ناشدۀ باقی مانده از جنگ در افغانستان را از عوامل عمدۀ مشکلات روانی کودکان عنوان کرده است.

ملل متحد همچنان گفته است که محدودیت‌های طالبان بر ادامۀ آموزش و تحصیل دختران در افغانستان سبب نا امیدی بسیاری کودکان به آیندۀ بهتر شان شده است. به گفته این سازمان، وضع محدودیت از سوی طالبان همچنان دسترسی کودکان به خدمات اولیه، به شمول مراقبت‌های صحی و حمایت از سلامت روانی را محدود کرده است.

تلاش برای درمان کودکان

صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) همچنان گفته است که به تلاش‌های خود به هدف رسیدگی و درمان کودکانی که دچار بیماری‌های روانی اند، ادامه می‌هد.

به گفتۀ ملل متحد، در حال حاضر این سازمان ۷۵۰ مرکز روان درمانی را برای کودکان پسر و دختر در سراسر افغانستان ایجاد کرده است. یونیسف اضافه کرده که در سال گذشته میلادی برای نزدیک به چهار میلیون کودک در سراسر افغانستان حمایت‌های روان درمانی فراهم کرده است.

صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان در افغانستان همچنان گفته است که به تلاش‌هایش در این بخش ادامه داده و تصمیم دارد تا پایان امسال زمینه ارایۀ خدمات صحی را به ۳.۶ میلیون کودک و مراقبت‌کنندگان آنان فراهم کند.

با آن‌هم، این ادارۀ ملل متحد از کمبود مشاوران و روان‌شناسان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و اضافه کرده که آن‌ها تنها سه‌هزار نفر را در سال گذشتۀ میلادی در این بخش آموزش داده‌ اند.

سازمان ملل متحد در حالی از افزایش مشکلات روانی و افسردگی در میان کودکان پسر و دختر ابراز نگرانی کرده که با حاکمیت طالبان بر افغانستان، مشکلات زیادی دامین‌گیر خانواده‌ها در این کشور شده و همچنان این گروه درواۀ مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران مسدود کرده است.

پیش از این، برخی از فعالین امور آموزش دختران سند دادخواهی را به نشر سپردند و از عملکرد طالبان انتقاد شدید کردند. در این سند دادخواهی آمده است که پالیسی‌ مبتنی بر ''آپارتاید جنسیتی'' حکومت طالبان، باعث آزمون‌های دیگری برای دختران و زنان در افغانستان شده است.

این آزمون‌ها از ازدواج‌های قبل از وقت آغاز و تا مشکلات صحی مانند افسردگی و فشار‌های روانی می انجامد. برخی از این مشکلات که دامن‌گیر زنان و دختران در افغانستان است، منجر به افزایش خودکشی در میان دختران نیز شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG