لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف: بیماری اسهال حاد در افغانستان افزایش یافته است


صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان می‌گوید که از ماه مارچ به این طرف واقعات اسهال آبگین حاد در افغانستان به گونه چشمگیر افزایش داشته است.

داکتر پراوین کبراگدی، یکی از متخصصان صحی صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان در یک پیام تصویری گفت که شیوع بیماری در سراسر افغانستان وجود داشته است و نیمی از بیماران مبتلا به آن کودکان زیرسن پنج سال است. او شمار دقیق بیماران را مشخص نکرد.

به گفته یونیسف، با حمایت بخش آسیایی بانک جهانی و صندوق بشردوستانه افغانستان، امکانات بهداشتی را با ۱۳۰۰ بسته مختص به این بیماری برای ۱۳۵هزار بیمار فراهم کرده است.

کبراگدی همچنان گفت که یونیسف اقدامات پیشگیرانه چون ضد عفونی کردن آب و توزیع بسته‌های بهداشتی را برای مهار کردن گسترش اسهال حاد روی دست گرفته است.

همچنان یونیسف ۲۹۶ مرکز درمانی و دوهزار و ۲۵۵ نقطه آبرسانی آشامیدنی را به منظور تداوی بیماران و مهار کردن این بیماری در نقاط مختلف افغانستان ایجاد کرده است.

در این حال، یونیسف گفته است که اسهال آبگین حاد می‌تواند منجر به کاهش سریع بدن، سوتغذیه و حتا مرگ کودکان شود.

جمیل ظفری، متخصص افغان به صدای امریکا گفت که هرگاه اسهال افراد بیش از سه‌بار و همراه با پیچش شکم و استفراغ باشد، باید بیمار به مرکز صحی برده شود.

به گفته ظفری، آب‌وهوای آلوده، غذاها، ترکاری و میوه‌های ملوث، آب‌های ناپاک و غذاهای دیرمانده یا باسی سبب می‌شود که افراد به اسهالات شدید مبتلا شود.

او از خانواده‌ها خواست که موارد بهداشتی چون شستن دست‌ها با آب و صابون، ضد عفونی‌کردن دست‌ها، استفاده از مواد تعقیم‌کنندهٔ ظروف، نوشیدن آب صحی یا جوشانده و شستن میوه و ترکاری با کلورین یا نمک را رعایت کنند تا از مبتلاشدن به اسهالات حاد در امان بمانند.

گروه

XS
SM
MD
LG