لینک های دسترسی

Breaking News

کمبود کمک‌های بشری زندگی میلیون‌ها افغان نیازمند را متاثر کرده است - گزارش


دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) می‌گوید که کمبود بودجه در روند کمک‌رسانی در بخش‌های مختلف از جمله بهداشت، تغذیه، آموزش و آب آشامیدنی صحی، میلیون‌ها نیازمند را در افغانستان متاثر کرده است.

اوچا به تازگی با نشر گزارش ماه جون از وضعیت بشری در افغانستان گفته است که به دلیل نبود بودجه فعالیت ۲۵ تیم سیار صحی و تغذیه در شرق افغانستان شامل ولایات نورستان، کنر، لغمان و ننگرهار متوقف شده است.

بنا بر گزارش، بیش از ۱۰۰هزار نفر پس از این به خدمات اولیه بهداشتی و تغذیه در شرق افغانستان دسترسی نخواهند داشت.

اوچا گفته است که علاوه بر این، به دلیل کاهش بودجه، ۱.۴ میلیون مادر باردار، نوزادان و کودکان پس از این غذاهای طراحی شده برای جلوگیری از سوتغذیه دریافت نمی‌کنند.

گزارش گفته است اگر سطح بودجه، که در حال حاضر کمتر از یک چهارم نیازها است، ثابت بماند، در بخش بهداشت، تخمین زده می‌شود که ۷.۶ میلیون نفر به کمک‌های بهداشتی حیاتی دسترسی نخواهند داشت.

در این حال، به گفتۀ اوچا، بیش از ۳۱هزار و ۵۰۰ خانواده با کودکانی که به شدت دچار سوتغذیه استند، به دلیل کمبود بودجه در حال حاضر بسته‌های نقدی یکپارچه حیاتی برای تغذیه را از دست داده اند.

این ادارۀ ملل متحد هشدار داده است که پس از ماه جون تنها پنج میلیون نیازمند در افغانستان از کمک‌های غذایی اضطراری برخوردار خواهند شد، در حالی که ۱۵ میلیون نیازمند دیگر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی شان را از کجا تامین کنند.

این در حالی است که به دلیل کمبود بودجه، برنامه جهانی غذا مجبور شده است که هشت میلیون افغان معروض به عدم مصوونیت غذایی را به طور کامل از دریافت کمک محروم کند.

پیش از این شاو وی لی، رییس برنامهٔ جهانی غذا در افغانستان بار دیگر از وضعیت ۱۰ میلیون نفر در آن کشور که با گرسنگی شدید روبرو استند، ابراز نگرانی کرده و گفته بود که این سازمان به دلیل نبود بودجه نمی‌تواند به آنها کمک کند.

در این حال، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد هشدار داده است که اگر بودجه جدید دریافت نشود، تا پایان اکتوبر امسال کمک‌های غذایی اضطراری به صفر خواهد رسید.

بر اساس گزارش اوچا، تا جون سال جاری، تنها نه درصد از ۴.۶ میلیارد دالر مورد نیاز برای طرح اولیه واکنش بشردوستانه افغانستان دریافت شده است، در حالی که ۹۰ درصد از مخارج در پنج ماه اول سال، یعنی تقریباً ۸۵۰ میلیون دالر، متکی به وجوه انتقالی از سال ۲۰۲۲ بوده است.

در بخش آموزش، اوچا می‌گوید که تخمین می‌شود دوهزار و ۸۰۰ صنف آموزش‌های محلی با قطع هزینه مواجه است که بر ۸۳هزار کودک تاثیر می‌گذارد. بر اساس گزارش ۵۹ درصد این کودکان شامل دخترانی است که تنها در سال گذشته پس از تسلط طالبان بر افغانستان، به آموزش دسترسی یافتند.

گزارش گفته است که بودجه ناکافی آب آشامیدنی صحی نیز بر نیازمندان در این بخش تاثیرات ناگوار گذاشته است. در گزارش آمده است: "تقریباً ۲.۶ میلیون نفر اکنون به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند، ۱.۵ میلیون نفر از ارتقای بهداشت محروم هستند، ۱.۶ میلیون نفر فاقد اقلام ضروری غیرغذایی استند و ۸۴۴هزار نفر در معرض بهداشت نامناسب قرار دارند".

به دلیل کاهش کمک‌های بین‌المللی به افغانستان، سازمان ملل متحد درخواست کمک‌های بشردوستانه برای این کشور را در ماه جون بیش از یک میلیارد دالر کاهش داد.

نهادهای بین‌المللی، علت کاهش کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان را، بحران‌های سایر نقاط جهان خوانده و گفته اند که ممانعت حکومت طالبان بر کار زنان در سازمان‌های کمک‌رسانی از جمله سازمان ملل، مزیدی بر علت است.

طالبان در دسمبر ۲۰۲۲ کار زنان را در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی ممنوع کردند و پس از آن در اپریل سال جاری، زنان افغان را از کار در دفاتر سازمان ملل منع کردند.

XS
SM
MD
LG