لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف: غزه 'خطرناک‌ترین مکان جهان' برای کودکان است


کودکان فلسطینی در حال فرار از صحنهٔ اصابت راکت و بم در جنوب غزه، تاریخ ششم نومبر ۲۰۲۳
کودکان فلسطینی در حال فرار از صحنهٔ اصابت راکت و بم در جنوب غزه، تاریخ ششم نومبر ۲۰۲۳

صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) گفته است که غزه "خطرناک‌ترین مکان جهان" برای کودکان است و به گفتهٔ این نهاد، توافق آتش‌بس میان اسراییل و حماس برای حفظ جان کودکان فلسطینی بسنده نیست.

کترین رسل، رییس یونیسف روز چهارشنبه ۲۲ نومبر (اول قوس) به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که پس از حملهٔ هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل و حملات نظامیان اسراییلی بر غزه، بیش از ۵۳۰۰ کودک فلسطینی کشته شده اند که به گفتهٔ وی ۴۰ درصد قربانیان جنگ غزه را کودکان تشکیل می‌دهد.

رسل که به تازگی از جنوب غزه دیدن کرده است، این وضعیت را "بی‌مانند" توصیف کرد و گفت: "با آنچه دیدم و شنیدم، وحشت‌زده شده ام."

جنگجویان گروه حماس در جریان حمله بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر، ۱۲۰۰ نفر را کشته و ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند. در واکنش، اسراییل در چند هفتهٔ گذشته غزه را آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است که در اثر آن، به گفتهٔ مقام‌های صحی غزه، بیش از ۱۴هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان کشته شده اند.

سرانجام با میانجی‌گری قطر و حمایت ایالات متحده و مصر، حکومت اسراییل به آتش‌بس چهار روزه با حماس توافق کرد و در ازای آن، حماس تعهد کرده است که ۵۰ گروگان را از بند رها می‌کند.

اما رسل می‌گوید که این وقفه در جنگ بسنده نیست. او ضمن تقاضا برای "آتش‌بس عاجل بشردوستانه برای توقف فوری کشتار" گفت: "برای اینکه کودکان زنده بمانند...برای اینکه کارمندان امدارسان بشری در غزه باقی‌مانده و کمک‌ها را به گونهٔ‌ موثر توزیع کنند...وقفه‌های بشردوستانه بسنده نیست."

این مقام ملل متحد گفت که گمان می‌رود حدود ۱۲۰۰ کودک فلسطینی در زیر آوار ناشی از بمباردمان باقی‌مانده باشند. او افزود: "افزون بر اصابت بم‌ها، راکت‌ها و گلوله‌باری، کودکان غزه با خطر مفرط ناشی از زندگی در شرایط فاجعه‌بار قرار دارند."

رییس یونیسف گفت: "یک میلیون کودک – یا تمام کودکان ساکن در قلمرو [غزه] – اکنون با عدم مصوونیت غذایی روبرو اند و ممکن این وضعیت به زودی به یک بحران و فاجعهٔ غذایی بی‌انجامد."

یونیسف تخمین می‌زند که سوتغذیه حاد کودکان در غزه ممکن در چند ماه آینده حدود ۳۰ درصد افزایش یابد.

همزمان، ناتالیا کانم، رییس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، در سخنرانی در شورای امنیت این سازمان خواستار عطف توجه به زنان باردار در غزه شد. او گفت که حدود ۵۵۰۰ زن باردار در ماه‌های آینده در شرایط مخوف در غزه ولادت خواهند کرد.

رییس صندوق جمعیت ملل متحد گفت: "در لحظه‌ای که یک زندگی جدید آغاز می‌شود، آنچه باید لحظهٔ سرور و خوشی باشد، زیر سایهٔ مرگ، ویرانی، وحشت و ترس قرار می‌گیرد."

گروه

XS
SM
MD
LG