لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده حضور رهبر القاعده را در ایران تایید کرد


ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۵ فبروری (۲۶ دلو) گفت که ارزیابی‌های این کشور با گزارش سازمان ملل متحد که گویا سیف العدل، رهبر جدید گروه القاعده در ایران مستقر است، مطابقت دارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده در مورد حضور العدل در ایران به خبرنگاران گفت: "... فراهم کردن پناهگاه امن به القاعده نمونهٔ دیگری از حمایت گستردهٔ ایران از تروریزم و فعالیت‌های بی ثبات کننده این کشور در شرق میانه و فراتر از آن است."

کارشناسان سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۱۳ فبروری با نشر گزارشی گفتند که دیدگاه غالب در میان کشورهای عضو این سازمان وجود دارد که پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر پیشین القاعده، رهبری این شبکه حالا به سیف العدل واگذار شده و او در ایران حضور دارد.

حکومت ایالات متحده در ماه اگست ۲۰۲۲ اعلام کرد که الظواهری در حملهٔ طیارهٔ بی سرنشین امریکا در کابل کشته شد. طالبان وقوع این حمله را تایید کرده اند، اما گفته اند هیچ شواهدی وجود ندارد که رهبر القاعده در کابل کشته شده باشد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل روز چهارشنبه در تویتی ارزیابی‌های سازمان ملل متحد و ایالات متحده را تکذیب کرد. در این تویت نگاشته شده است: "قابل ذکر است که آدرس به اصطلاح رهبر جدید القاعده نادرست است. این اطلاعات نادرست می‌تواند به طور بالقوه مانع تلاش‌ها برای مبارزه با تروریزم شود."

القاعده تاکنون هیچ اعلامیه‌ای مبنی بر جایگزینی سیف العدل به جای ایمن الظواهری منتشر نکرده است و ارزیابی‌ها در مورد اینکه چرا رهبری العدل اعلام نشده است، متفاوت است.

برخی کشورها احساس می‌کنند که حضور الظواهری در کابل موجب شرمساری طالبان شده است که در پی کسب مشروعیت بین‌المللی اند و به همین ترتیب "القاعده ترجیح داد که با تایید نکردن مرگ [الظواهری] این موضوع را تشدید نکند.''

اما کارشناسان اکثر کشورهای عضو سازمان ملل متحد، عامل عمده را ادامه حضور سیف العدل در جمهوری ایران می دانند که مسایل حیاتی و عملیاتی دشواری را برای القاعده ایجاد کرده است.

سیف العدل که شهروند مصر است، از ماه جنوری ۲۰۰۱ به اینسو به نام محمد صلاح الدین عبدالحلیم زیدان در فهرست سیاه تعزیرات ملل متحد قرار دارد. پس از کشته شدن محمد عاطف، یکی از همکاران ارشد اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده در حمله‌‌ٔ ایالات متحده در نومبر ۲۰۰۱،‌ سیف العدل در فهرست سازمان ملل به عنوان فرمانده نظامی القاعده توصیف شده است.

بر اساس گزارش ملل متحد،‌ سیف العدل علاوه بر اینکه رییس امنیت بن لادن بود، استفاده از مواد منفجره را به تندروان این شبکه آموزش می‌داد. او همچنین شماری از طیاره ربایان را آموزش داده است که در حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده دخیل بودند.

همچنین سازمان ملل متحد گفته است که سیف العدل جنگجویان سومالیایی را نیز آموزش داده است، جنگجویانی که در سال ۱۹۹۳ میلادی ۱۸ نظامی امریکایی را در موگادیشو، پایتخت سومالیا، کشتند.

سیف العدل در ارتباط با بم‌گذاری های ماه اگست ۱۹۹۸ در سفارت‌های امریکا واقع در کینیا و تانزانیا نیز تحت تعقیب ایالات متحده قرار دارد.

XS
SM
MD
LG