لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به اسراییل:‌ حملۀ مرگبار بر کمپ پناهجویان رفح تحقیق کامل شود


ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۸ می (نهم جوزا) ''نگرانی عمیق'' خود را در مورد حملات مرگبار هوایی اسراییل بر کمپ پناهجویان در شهر رفح در جنوب غزه ابراز کرد، حملاتی که سبب کشته شدن دست‌کم ۴۵ فلسطینی و زخمی شدن ۲۰۰ نفر دیگر شد.

متیو میلر،‌ سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، به خبرنگاران گفت که تصاویر نشر شده از محل حمله ''دلخراش'' است. او گفت که اسراییل حق دفاع از خود را دارد،‌ اما به گفتۀ وی این کشور مسوولیت دارد تا در جریان عملیات نظامی هر کاری را انجام بدهد تا آسیب به غیرنظامیان را به حداقل برساند.

میلر افزود:‌ ''ما همچنان بر تعهد اسراییل برای رعایت کامل قوانین بین المللی بشردوستانه، به حداقل رساندن تاثیر عملیات آنان بر غیرنظامیان و به حداکثر رساندن جریان کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان تاکید خواهیم کرد.''

سخنگوی وزارت خارجه امریکا همچنین گفت که اردوی اسراییل به تحقیقات سریع، همه جانبه و شفاف در مورد حملات مرگبار در رفح وعده داده است. میلر گفت:‌ ما نتایج [تحقیقات ]را از نزدیک نظارت خواهیم کرد.''

اردوی اسراییل گفته است که در حال بررسی این احتمال است که سلاح‌های ذخیره شده در منطقه که حمله اسراییل صورت گرفته ممکن است سبب آتش سوزی مرگبار در کمپ پناهجویان شده باشد. یک سخنگوی اردوی اسراییل روز سه‌شنبه گفت مهماتی که در حمله هوایی استعمال شده بی نهایت کوچک بود که سبب آتش‌سوزی بزرگ شود.

وزارت غزه گفته است حملات هوایی روز یکشنبه اسراییل سبب آتش‌سوزی در کمپ پناهجویان شده است. اسراییل افزوده است که در این حملات دو مقام ارشد حماس نیز کشته شده‌ و تحقیقات در مورد ادامه دارد.

در عین روز، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه به درخواست الجزایر، یک عضو غیر دایمی شورای امنیت، نشست غیر علنی در مورد حمله بر کمپ پناهجویان رفح را برگزار کرد.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، با نشر اعلامیه‌ای روز سه‌شنبه گفت که "خشونت بی‌امان" باید متوقف شود و بار دیگر خواهان آتش‌بس بشردوستانه و آزادی بی قید و شرط و فوری همه گروگان‌ها شد.

در همین حال، مقامات صحی و باشندگان غزه از حملات تازۀ اسراییل بر ساحۀ المواسی واقع در سواحل غزه خبر دادند، جایی که هزاران فلسطینی پناه برده‌اند.

وزارت صحت غزه گفته است که در حملات روز سه‌شنبه اسراییل دست‌کم ۲۰ غیرنظامی کشته شدند، اما وزارت دفاع اسراییل حمله بر المواسی را تکذیب کرده است.

اداره ملل متحد در امور مهاجرین فلسطین روز سه‌شنبه گفت که در سه هفته گذشته بیش از ۹۴ هزار نفر از شهر رفح فرار کرده‌اند و ۱۰۰ هزار نفر دیگر به دلیل جنگ در شمال غزه آواره شده‌اند.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز دوشنبه ۲۷ می (هشتم جوزا) حملهٔ روز یکشنبه نظامیان اسراییلی بر رفح را که منجر به کشته شدن ۴۵ غیرنظامی و زخمی شدن کم از کم ۲۰۰ نفر دیگر شد یک ''اشتباه غم‌ انگیز'' خواند.

نتنیاهو روز دوشنبه در مورد حملات هوایی مرگبار رفح در پارلمان اسراییل گفت: ''با وجود تلاش‌ ما برای آسیب نرساندن به کسانی که درگیر نیستند، متاسفانه شب گذشته یک اشتباه غم انگیز رخ داد. ما در حال بررسی این رویداد هستیم.''

نتنیاهو بار تعهد کرده است که نظامیان اسراییل تا زمانی در غزه باقی خواهند ماند که گروه حماس نابود شود. با وجود مخالفت‌ها و نگرانی‌های جامعه بین المللی از تلفات احتمالی غیر نظامیان، نتنیاهو بار‌ها تاکید کرده است که برای رسیدن به هدف خود-نابودی حماس- نیروهای اسراییلی باید عملیات زمینی را در غزه انجام بدهند.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرده و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

پس از حمله حماس، اسراییل نیز به حملات تلافی جویانه پرداخته که تا اکنون بیش از ۳۶هزار نفر عمدتاً زنان و کودکان در غزه کشته شده و اکثر مناطق غزه با خاک یکسان شده است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس، رویترز و اسو شیتد پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG