لینک های دسترسی

Breaking News

اسپانیا، ایرلند و ناروی دولت فلسطینی را به رسمیت شناختند 


اسپن ایدی، وزیر خارجهٔ ناروی، هوزی البارس، وزیر خارجهٔ اسپانیا و مایکل مارتین، وزیر خارجهٔ ایرلند
اسپن ایدی، وزیر خارجهٔ ناروی، هوزی البارس، وزیر خارجهٔ اسپانیا و مایکل مارتین، وزیر خارجهٔ ایرلند

اسپانیا، ایرلند و ناوری امروز ۲۸ می (هشتم جوزا) دولت فلسطینی را به رسمیت شناختند، تصمیمی که اسراییل آنرا تقبیح کرده و گفته است که این اقدام برای گروه حماس یک "جایزه" است.

این سه کشوراروپایی به این باور اند که این ابتکار شان تاثیر قوی نمادین داشته و ممکن سایر کشورها را به اتخاذ تصمیم مشابه ترغیب کند.

پدرو سانچز، صدر اعظم اسپانیا، امروز پیش از نشست کابینه‌اش گفت: "به رسمیت شناختن دولت فلسطینی تنها بحث عدالت تاریخی نه بلکه نیاز لازمی برای تامین صلح است."

او افزود که این تصمیم حکومت‌اش برخلاف هیچ کسی، به ویژه اسراییل، نیست، بلکه یگانه راه ممکن برای تامین صلح در آینده است که در آن یک دولت فلسطینی در کنار یک دولت اسراییلی در صلح و ثبات حضور داشته باشد.

از طرح به رسمیت شناختن دولت فلسطینی هفتهٔ گذشته در یک اعلامیهٔ مشترک از سوی رهبران این سه کشور پرده برداشته شد.

ناروی امروز را به دلیل تصمیم‌اش برای به رسمیت شناختن دولت فلسطینی، یک "روز خاص" خوانده و عدم "تعهد سازندهٔ" اسراییل را برای راه حل دو دولت، تقبیح کرد.

اسپن بارت آیده، وزیر خارجهٔ ناروی، با نشر اعلامیه‌ای گفت که کشورش برای بیش از ۳۰ سال از مدافعان پرشور یک دولت فلسطینی بوده است. او گفت که این روز برای روابط ناروی-فلسطین یک روز خاص است.

سایمن هاریس، صدر اعظم ایرلند، نیز در نشست کابینه‌اش گفت که به رسمیت شناختن یک دولت فلسطینی پیامی را به جهان می‌فرستد که شما می‌توانید منحیث یک کشور اقدامات عملی را برای زنده نگهداشتن امیدواری راه حل دو دولت، اتخاذ کنید.

اسراییل از این تصمیم اسپانیا، ایرلند و ناروی برآشفته شده و آنرا تقبیح کرده است.

اسراییل کتز، وزیر خارجهٔ اسراییل، امروز خطاب به صدر اعظم اسپانیا گفت که تصمیم به رسمیت شناختن یک دولت فلسطینی به معنی اشتراک در جرایم جنگی و نسل کشی یهودیان است.

با این انکشاف، در حال حاضر از میان ۱۹۳ عضو سازمان ملل متحد، ۱۴۵ آن دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند.

سویدن در سال ۲۰۱۴، منحیث نخستین عضو اتحادیهٔ اروپا، دولت فلسطینی را به رسمیت شناخت و پس از آن، بلغاریا، قبرس، جمهوری چک، هنگری، پولند و رومانیا نیز تصمیم مشابه اتخاذ کردند.

این درحالی است که نیروهای اسراییلی یک شب پیش بر یک کمپ بیجا شدگان فلسطینی در شهر رفح حملهٔ هوایی انجام دادند که در آن ۴۵ نفر کشته و ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

اسراییل آن حمله را یک "اشتباه غم انگیز" خواند، اما قرار است شورای امنیت ملل متحد امروز وضعیت در رفح را به بحث بگیرد.

مارتین گریفیتس، رییس بخش بشری ملل متحد، این حمله اسراییل را "قطعاً غیرقابل پذیر" خواند و اشتباه خواندن آن توسط بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، را به انتقاد گرفت.

گریفیتس حملهٔ اسراییل را "شنیع و ظالمانه" خوانده گفت که اشتباه خواندن آن برای قربانیان و اعضای عزادار خانواده‌های شان هیچ معنی ندارد.

اسراییل پس از آن تهاجم نظامی بر غزه را آغاز کرد که تندروان گروه حماس بر اسراییل حمله کرده و به گفتۀ مقامات اسراییلی حدود ۱۲۰۰نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

مقامات صحی در غزه گفته اند که رقم تلفات ناشی از حملات اسراییل اکنون به بیش از ۳۶هزار نفر و شمار زخمی شدگان به بیش از ۸۱هزار نفر رسیده است.

گروه

XS
SM
MD
LG