لینک های دسترسی

Breaking News

کانگرس ایالات متحده بلینکن را در مورد خروج امریکا از افغانستان احضار کرد


انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده
انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده

کمیته روابط خارجی کانگرس ایالات متحده، انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا را برای گواهی‌دهی و پاسخ به پرسش‌ها در مورد خروج نظامیان امریکایی از افغانستان احضار کرد.

مایکل مک‌کال، رییس این کمیته با ارسال نامه‌ای به بلینکن گفته است که باید وی به تاریخ ۱۹ سپتمبر در مقابل اعضای این کمیته حاضر شود، در غیر آن با اتهام اهانت به مجلس روبرو خواهد شد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده، گفته است که بلینکن در تاریخی که کمیتۀ روابط خارجی تعیین کرده در دسترس نیست، اما به گفتۀ وی، این وزارت "بدیل‌های مناسب" را برای رسیدگی به درخواست مک‌کال پیشنهاد کرده است.

میلر در بیانیه‌ای گفت: "مایوس کننده است که به جای تداوم تعامل با وزارت خارجه با نیت نیک، کمیته [روابط خارجی مجلس نمایندگان] احضاریۀ غیرضروری دیگری را صادر کرده است."

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفت که بلینکن تا کنون بیش از ۱۴ بار در مورد افغانستان به کانگرس گواهی داده و تنها چهار بار در کمیتۀ روابط خارجی مجلس که ریاست آن را مک‌کال به عهده دارد، حاضر شده است.

او همچنین گفت که وزارت خارجه نزدیک به ۲۰هزار صفحه اسناد حاوی معلومات و مدارک مرتبط به خروج ایالات متحده از افغانستان را در اختیار کانگرس قرار داده است. به گفتۀ میلر، در ماه‌های گذشته، کانگرس شمار زیادی از مقام‌های امریکایی دخیل در روند خروج ایالات متحده از افغانستان را، برای استماعیه فراخوانده است.

مک‌کال در این نامه که روز سه شنبه سوم سپتمبر (۱۳ سنبله) به بلینکن ارسال شده، نوشته است که مقام‌های کنونی و پیشین ایالات متحده تایید کرده اند که انتونی بلینکن "تصمیم گیرندۀ نهایی" در موارد مرتبط به روند خروج نظامی از افغانستان بوده است.

در نامۀ مک‌کال خطاب به بلینکن نگاشته شده است: "از اینرو شما در موقعیتی هستید که به ملاحظات کمیته در مورد قوانین احتمالی به هدف کمک به جلوگیری از اشتباهات فاجعه بار خروج، از جمله اصلاحات در صلاحیت قانونی وزارت خارجه اطلاع دهید."

مک‌کال که از چند سال به اینسو در مورد خروج پراز هرج و مرج ایالات متحده از افغانستان تحقیق می‌کند، در حالی بلینکن را احضار کرده است که رویدادهای مرتبط با خروج از افغانستان، در آستانۀ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پنجم نومبر امریکا، به شدت قطبی شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG