لینک های دسترسی

Breaking News

مرد پاکستانی به اتهام توطیۀ ایران برای ترور یک مقام امریکایی دستگیر شد


آصف رضا مشهور به آصف مرچنت از سوی مقام‌های امریکایی به اتهام دست داشتن در توطیۀ ایران برای ترور یک مقام امریکایی بازداشت شده است.
آصف رضا مشهور به آصف مرچنت از سوی مقام‌های امریکایی به اتهام دست داشتن در توطیۀ ایران برای ترور یک مقام امریکایی بازداشت شده است.

وزارت عدلیه ایالات متحده روز سه‌شنبه ششم اگست (۱۶ اسد) گفت که یک مرد پاکستانی که با ایران ارتباط دارد، به اتهام تلاش برای ترور یک مقام امریکایی در انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در امریکا دستگیر شده است.

وزارت عدلیۀ ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است که '' آصف رضا، ۴۶ ساله، ظاهراً در جستجوی استخدام یک قاتل برای ترور یک سیاستمدار یا یک مقام حکومت ایالات متحده" بود. در اعلامیه آمده است که آصف رضا به نام آصف مرچنت نیز شناخته می‌شود.

مریک گارلند، لوی سارنوال ایالات متحده، گفته است: ''وزارت عدلیه از سال‌ها به اینسو با جدیت برای مقابله با تلاش‌های وقیحانه و بی‌وقفۀ ایران به منظور انتقام از مقام‌های مریکایی به خاطر کشته شدن سلیمانی کار می‌کند.''

قاسم سلیمانی، طراح عملیات‌ خارجی و فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران،‌ به تاریخ سوم جنوری ۲۰۲۰ توسط یک طیارهٔ بی‌سرنشین ایالات متحده در نزدیکی میدان هوایی بغداد عراق کشته شد. مقام‌های ایرانی همواره تهدید کرده اند که ''انتقام'' کشته شدن سلیمانی را می‌گیرند.

گارلند گفت: ''وزارت عدلیه از تمام منابع موجود برای برهم زدن و پاسخگویی به کسانی که در توطیه‌های مرگبار ایران علیه شهروندان امریکایی دست دارند، کار خواهد گرفت."

وزارت عدلیه ایالات متحده در رسانه‌ٔ اجتماعی ایکس از قول آصف رضا نوشته که مقیم پاکستان است و نه تنها در پاکستان، بلکه در ایران نیز زن و فرزند دارد. رضا که در سال ۱۹۷۸ در شهر کراچی پاکستان تولد شده، همچنین گفته است که بار‌ها به ایران، عراق و سوریه سفر کرده است.

لوی سارنوال ایالات متحده گفته است که هیچ مدرکی وجود ندارد که دال بر سوقصد آصف رضا علیه ترور دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، باشد.

ترمپ به تاریخ ۱۳ جولای سال روان در جریان یک گردهمایی انتخاباتی در شهر بتلر ایالت پنسلوانیا هدف سوقصد قرار گرفت، اما جان به سلامت برد.

کریستوفر واری، رییس اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده (اف‌بی‌آی) گفت که این شهروند پاکستانی "روابط نزدیک با ایران" داشته است.

یک مقام دیگر اف‌بی‌ای گفته است که قاتلی که آصف رضا در صدد استخدام وی بود، در واقع یک مامور مخفی اداره تحقیقات فدرال امریکا بود.

آصف رضا مرچنت به تاریخ ۱۲ جولای زمانی دستگیر شد که پلان داشت ایالات متحده را ترک کند.

پیش از این،‌ وزارت عدلیۀ ایالات متحده به تاریخ ۱۰ اگست ۲۰۲۲ یک عضو سپاه پاسداران ایران را به طراحی توطیهٔ قتل جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی قصر سفید، متهم کرد.

اما حکومت ایران این اتهام توطیه کشتن جان بولتن را رد کرده و آنرا ''افسانه'' خوانده است.
بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG