لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات امریکا؛ مشارکت و آگاهی امریکایی‌های افغان‌تبار در چه حد است؟


عکس آرشیف از یک مرکز رای‌دهی در ایالات متحده
عکس آرشیف از یک مرکز رای‌دهی در ایالات متحده

درحالیکه ایالات متحده امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری ماه نومبر آماده می‌شود، شماری از افغان‌ها که به تازگی شهروندی این کشور را کسب کرده اند، برای نخستین بار می‌توانند در این انتخابات رای بدهند، اما آیا آنان در مورد این روند آگاهی کافی دارند؟

سمیع الله صافی که در سال ۲۰۱۵ به امریکا آمده و اکنون شهروندی این کشور را دارد، برای نخستین بار درانتخابات رای داده می‌تواند. او می گوید که به احتمال زیاد بیشتر افغان‌ها تا هنوز معلومات کافی درمورد سیستم های انتخاباتی امریکا ندارند و اینکه به کاندیدای کدام حزب رای بدهند، تصمیم نهایی شان را نگرفته اند.

صافی گفت: "سیستم امریکا یک سیستم استثنایی و مغلق است درک آن کمی فهم بالا می‌خواهد...مساله دیگر اینکه اکثریت افغان‌ها به خاطر مخارج زندگی شان بی نهایت مصروف هستند و علاقمندی زیاد هم ندارند."

صافی که اکنون در حکومت ایالتی ایالت کالیفورنیا مشغول کار است، به صدای امریکا گفت افغان‌هایی که تازه شهروند امریکا می‌شوند، نیاز به آگاهی درمورد نقش شان در پروسه های انتخاباتی دارند.

او مشارکت در پروسه سیاسی را یکی از مزایای گرفتن تابعیت امریکا می‌داند. صافی گفت: "شما وقتیکه ستیزن (شهروند) می شوید یک بسته را که به شما می دهد یک فورم وجود می داشته باشد که فورم برای ثبت نام برای رای دهی است. شما به عنوان کسی که تابعیت امریکا را گرفته اید، می‌توانید آنرا خانه پری کرده و از حق سیاسی تان به بسیار سادگی استفاده کنید."

قانون اساسی امریکا به تمامی افرادی که شهروندی این کشور را داشته باشند، حق رای در انتخابات فدرال، ایالتی و محلی را داده است. بر همین اساس، افغان‌هایی که به تازگی تابعیت ایالات متحده را کسب کرده اند، نیز می‌توانند امسال برای نخستین بار درانتخابات ریاست جمهوری رای بدهند.

گروه

XS
SM
MD
LG