لینک های دسترسی

Breaking News

فرصت‌ها و آزمون‌های فراروی افغان‌های تازه وارد به امریکا


عکس آرشیف از یک خانوادۀ افغان در مقابل عمارت کانگرس ایالات متحده
عکس آرشیف از یک خانوادۀ افغان در مقابل عمارت کانگرس ایالات متحده

شماری از افغان‌های تازه وارد به امریکا می‌گویند که در حدود سه سال گذشته زندگی شان با فرصت‌ها و آزمون‌های زیادی مواجه بوده است. اما برخی نهادهای فرهنگی برای نزدیک ساختن جوامع مهاجرین تازه وارد افغان و تطابق آنها با محیط زندگی نو با برپایی برنامه‌های متنوع فعالیت داشته اند.

پس از خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱، بیش از ۷۰ هزار افغان به ایالات متحده منتقل شدند و اکثریت شان از بیشتر از دو سال گذشته به اینسو در چارچوب اقامت موقت بشردوستانه در امریکا زندگی می‌کنند.

سبحان مصباح، بنیانگذار و رییس اجرایی مرکز فرهنگی افغان‌ها در شهر شیکاگو می گوید که مشکلات مهاجران افغان تازه وارد به امریکا در عرصه‌های مختلف شامل تطابق فرهنگی - اجتماعی، اشتغال، تحصیل و برای بسیاری خانواده ها مشکل صحبت به زبان انگلیسی است.

از نظر آقای مصباح، عدم آگاهی افغان‌های تازه وارد به امریکا از محیط زندگی نو بزرگترین مشکل برای آنها محسوب می‌شود.

تکسی رانی و کارگری در فروشگاه ها شغل شمار زیاد افغان‌های تازه وارد به امریکا است. مصباح می گوید که تعداد معدودی از افغان‌ها مالک تشبثات و تجارت‌های شخصی استند و شمار اندک هم در ادارات شاغل استند.

مصباح گفت: "افغان هایی استند که موقف های بزرگی تا سطح والی، وکیل پارلمان، قاضی و سارنوال کار کرده بودند، اینجا به خاطر عدم آگاهی به خاطری که معلومات ندارند، اینها به تکسی رانی و کارهای دیگر روی آورده ند که به خاطر نداشتن شناخت از جامعه و ارتباط با محیط جامعه زندگی خود بوده است."

احسان الله کوفی، یک تن از افغان‌های تازه وارد ساکن شهر سندییگو در ایالت کالیفورنیا به تفاوت های فرهنگی و مشکلات تطابق خانواده ها با محیط نو زندگی اشاره می کند و بر حمایت والدین از فرزندانشان در آموزش در مکاتب تاکید می کند.

کوفی گفت: "افغان‌هایی که نو می آیند اولادهای شان مشکلات و جنجال‌هایی در مکاتب دارند. مشکلات مثل نفهمیدن زبان انگلیسی، تفاوت سیستم تدریسی و فرهنگ نو که این مشکلات به مرور زمان به تشویق و حمایت والدین از اطفال شان حل شده می‌تواند."

جلال الدین کاکر، افغان تازه وارد دیگری است که در شهر سانفرانسیسکوی ایالت کالیفورنیا زندگی می کند. او امریکا را سرزمین فرصت‌ها می داند و به جوانان افغان توصیه می کند که برای غلبه بر فشارهای زندگی در محیط نو فعالیت های ورزشی و آموزشی داشته باشند.

او به صدای امریکا گفت:" جوانان به جای استرس و ضیاع وقت در رسانه های اجتماعی و یا هم در نقاط که رفتن به آن لازم نیست، بهتر است درس بخوانند ودر مورد استرس و مشکلات دیگر با فامیل های خود صحبت کنند و در پهلوی آن ورزش کنند."

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده از کانگرس خواسته است تا طرح اسکان مجدد افغان‌ها را که برای افغان‌های تازه وارد در امریکا زمینهٔ اقامت دایمی فراهم می‌کند، تصویب کند. با این حال این طرح که برای افغان های تازه وارد زمینهٔ اقامت دایمی فراهم می‌کند، تاکنون از سوی کانگرس ایالات متحده تصویب نشده است.

  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

گروه

XS
SM
MD
LG