لینک های دسترسی

Breaking News

جام جهانی فوتبال زنان: امریکا در گام اول به دیدار ویتنام می‌رود


تیم فوتبال زنان ایالات متحده
تیم فوتبال زنان ایالات متحده

در دومین روز مسابقات جام جهانی فوتبال زنان که در نیوزیلند و آسترالیا برگزار می‌شود، تیم ملی فوتبال زنان ایالات متحده به مصاف تیم ملی ویتنام خواهد رفت.

امریکا که قهرمان دوره قبلی جام جهانی زنان است، برای دفاع از عنوان قهرمانی، وارد این مسابقات شده است. آنها در دو دوره قبلی قهرمان جهان شده اند و به دنبال سومین قهرمانی پیاپی هستند.

از ۲۳ بازیکن تیم ملی فوتبال زنان امریکا، ۱۳ نفر آنها اولین بار است که جام جهانی را تجربه می‌کنند. با این حال این تیم افراد با تجربه‌ای دارد که چند جام جهانی را پشت سر گذاشته‌اند. میانگین سنی تیم امریکا ۲۸ سال است.

از جمله ستاره‌های تیم فوتبال امریکا، الکس مورگان ۳۴ ساله است که با ۱۵۹ بازی ملی،‌ برای امریکا ۱۱۱ گول به ثمر رسانده است. او در دو جام جهانی ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ در قهرمانی تیم ملی فوتبال زنان امریکا نقش برجسته‌ای داشت.

مگان رپینو ۳۸ ساله کپتان و یکی از دیگر بازیکنان سرشناس تیم ملی فوتبال زنان امریکا است. او علاوه بر حضور در تیم امریکا و قهرمانی در دو جام جهانی ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹، با این تیم در کسب عنوان سوم جام جهانی ۲۰۱۱ هم حضور داشته است.

تیم فوتبال زنان ایالات متحده تا کنون چهار بار لقب قهرمانی جام جهانی قوتبال زنان را کسب کرده است.

نتایج دو روز اول

در روز نخست این رقابت‌ها نیوزیلند یکی از میزبان‌های جام جهانی مقابل ناروی یک بر صفر پیروز شد.

آسترالیا هم با همین نتیجه بر جمهوری ایرلند غلبه کرد. دیدار دو تیم نایجریا و کانادا بدون گل مساوی شد.

در روز دوم این مسابقات، سویس توانست دو بر صفر بر فیلیپین غلبه کند و اسپانیا هم سه بر صفر کاستاریکا را شکست داد. آخرین بازی این روز بین امریکا و ویتنام خواهد بود.

تغییر در جوایز

در امریکا چند سال است که زنان فوتبالیست کارزاری را آغاز کرده‌اند و می‌گویند باید حقوق آنها و فوتبالیست‌های مرد برابر شود.

ظاهراً این پیام به فیفا هم رسیده است. در بازی‌های جام جهانی زنان امسال، به نسبت دوره قبل، تغییر عمده‌ای به چشم می‌خورد. تیم قهرمان ۴.۲۹ میلیون دالر دریافت خواهد کرد. تیم‌های دوم تا چهارم هم به ترتیب ۳، ۲.۶. و ۲.۴ میلیون دالر دریافت خواهند کرد.

چند ماه پیش تیم ملی زنان امریکا یک دعوی حقوقی را برد تا بتواند دستمزد برابر با تیم مردان دریافت کند.

در این پرونده اعضای تیم ملی فوتبال امریکا به "تبعیض در پرداخت پاداش جام‌ جهانی" اشاره شده بود. در جام جهانی ۲۰۱۴ تیم مردان بعد از صعود به مرحله یک هشتم نهایی حدود ۵.۳ میلیون دالر پاداش دریافت کرد، اما یک سال بعد تیم فوتبال زنان امریکا که توانست قهرمان جام جهانی شود، ۱.۷ میلیون دالر پاداش گرفت.

XS
SM
MD
LG