لینک های دسترسی

Breaking News

مقام ایرانی: زنان می‌توانند برای تماشای بازی‌های فوتبال به استدیوم‌ها بروند


رییس فدراسیون فوتبال ایران گفته است که در فصل آیندهٔ فوتبال، زنان می‌توانند برای تماشای رقابت‌‌ها در استدیوم‌های ورزشی حضور یابند.

پیش از این، زنان در ایران به ندرت اجازهٔ حضور در استدیوم‌ها را میافتند، اما مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران، در جریان قرعه کشی لیگ برتر فوتبال ایران گفت: "لیگ امسال را به صورت فعال و پویا دنبال خواهیم کرد و با تمهیداتی که در نظر گرفته شده شاهد حضور بانوان در استدیوم‌هایی که زیرساخت مناسب دارند، خواهیم بود."

حکومت جمهوری اسلامی ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹، حضور تماشاچیان زن را ورزشگاه‌ها برای تماشای رقابت‌های فوتبال و سایر رقابت‌های ورزشی منع کرده است.

رهبران دینی ایران که در تصمیم‌گیری نقش عمده دارند، استدلال کرده اند که زنان باید بازی‌های مردان و به ویژه بازی‌هایی را که مردان در آن پوشش کامل ندارند، تماشا نکنند.

اما برخی از مقامات عدم موجودیت زیربناها برای زنان در استدیوم‌های وزرشی را دلیل عدم حضور زنان تماشاچی خوانده اند.

تاج در مورد حضور زنان افزود: "در استدیوم‌هایی که زیرساخت‌های لازم وجود دارد شاهد حضور آنها خواهیم بود، از جمله گل‌گهر، نقش‌جهان، فولاد، و نساجی و امیدوارم ورزشگاه آزادی نیز به زودی قابل بهره‌برداری باشد."

در ماه اگست، زنان در ایران اجازه یافتند رقابت قهرمانی فوتبال آن کشور را از نزدیک تماشا کنند.

در یک فرصت نادر دیگر، در اکتوبر سال ۲۰۱۹، حدود ۴۰۰۰ زن اجازه یافته بودند در یک رقابت راه‌یابی به جام جهانی فوتبال سال ۲۰۲۲، میان ایران و کمبودیا در تهران حضور داشته باشند.

پس از مرگ سحر خدایاری، دوستدار فوتبال، در سال ۲۰۱۹ ایران با فشارهای زیادی برای اجازه دادن زنان در استدیوم‌ها مواجه شده بود.

خدایاری پس از حضور در یک استدیوم و تماشای رقابت فوتبال که خود را مانند یک مرد تغییر قیافه داده بود، از هراس زندانی شدن خود را به آتش کشید.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های ایرنا و فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG