لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: اگر حماس توافق آتش‌بس را پذیرفت، اسراییل نیز باید بپذیرد


جان کربی،‌ مشاور ارتباطات امنیت ملی قصر سفید، روز یکشنبه دوم (۱۳ جوزا) گفت که در صورت توافق حماس به پیشنهاد آتش‌بس موقت، اسراییل نیز باید توافق کند.

کربی در مصاحبه‌ای با تلویزیون ای‌بی‌سی امریکا گفت: ''این پیشنهاد اسراییل بود. اگر حماس به این پیشنهاد توافق کند'' ایالات متحده انتظار دارد اسراییل نیز با آن توافق کند.

میانجی‌گران- مصر، قطر و ایالات متحده - از هر دو جناح -اسراییل وگروه حماس-خواسته‌ اند تا به آتش‌بس و آزادی همه گروگان‌ها توافق کنند که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، جمعه گذشته آنرا مطرح کرد.

اما یواف گلانت، وزیر دفاع اسراییل، روز یکشنبه گفت که کشورش ادامه حاکمیت حماس بر غزه را در هیچ مرحله‌ای از روند صلح قبول نمی‌کند و در حال بررسی گزینه‌های جایگزین برای این گروه اسلام‌گرا است.

گلانت با نشر اعلامیه‌ای گفت: ''ما در حالی که اقدامات نظامی مهم خود را انجام می دهیم، ادارات دفاعی [اسراییل] به طور همزمان در حال بررسی جاگزین برای حماس است.'' اما این مقام ارشد وزارت دفاع اسراییل در این مورد جزییات بیشتر ارایه نکرد.

پس از آنکه رییس جمهور بایدن به خاطر کاهش جنگ در غزه چارچوب یک توافق را پیشنهاد کرد، انتظار می‌رفت کابینه جنگی اسراییل که گلانت عضو آن است، روز یکشنبه در مورد جلسه‌ای برگزار کند.

یک روز پیش از این، دفتر بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، با نشر اعلامیه‌ای گفت: ''شرایط اسراییل برای پایان جنگ در غزه تغییر نکرده است: نابودی توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس، آزادی همه گروگان‌ها و حصول اطمینان از اینکه غزه دیگر تهدیدی برای اسراییل نیست.''

به تعقیب آن،‌ مشاور نتنیاهو روز یکشنبه گفت که کشورش طرح رییس جمهور ایالات متحده را برای پایان بخشیدن در جنگ غزه پذیرفته، اما تاکید کرد که این طرح "ناقص" بوده و به کار "بسیار زیادی" نیاز دارد.

اوفیر فالک، مشاور ارشد سیاست خارجی نتنیاهو، در مصاحبه‌ با روزنامهٔ سندی تایمز بریتانیا، گفت که پیشنهاد بایدن "توافق خوبی نیست" اما افزود که اسراییل آن را می‌پذیرد چون به گفتهٔ وی تمام گروگان‌ها از چنگ حماس باید رها شوند.

جو بایدن روز جمعه طرح سه مرحله‌ای را برای برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها ارایه کرد. او گفت که مرحله اول شامل آتش‌بس و بازگرداندن برخی از گروگان‌ها از بند حماس است. در مرحلهٔ دوم، اردوی اسراییل از تمام نوار غزه خارج می‌شود، و آتش‌بس دایمی برقرار خواهد شد. در مرحلهٔ سوم بازسازی غزه آغاز می‌شود و پیکر بقیه گروگان‌های کشته‌شده اسراییلی به خانواده‌های آن‌ها بازگردانده خواهد شد.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته اسراییلی، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، تا اکنون باعث کشته شدن ۳۶ هزار و ۳۷۹ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.
بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس، رویترز و اسو شیتد پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG