لینک های دسترسی

Breaking News

مشاور نتنیاهو: طرح بایدن برای غزه 'معاملهٔ خوبی نیست' اما اسراییل آن را می‌پذیرد


بخشی از غزه که در اثر حملات اسراییل برای هدف قرار دادن تندروان حماس، به ویرانه مبدل شده است.
بخشی از غزه که در اثر حملات اسراییل برای هدف قرار دادن تندروان حماس، به ویرانه مبدل شده است.

مشاور بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، روز یکشنبه دوم جون (۱۳ جوزا) گفت که اسراییل طرح جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، را برای پایان بخشیدن به جنگ غزه پذیرفته است، اما گفته است که این طرح "ناقص" بوده و به کار "بسیار زیادی" نیاز دارد.

اوفیر فالک، مشاور ارشد سیاست خارجی نتنیاهو، در مصاحبه‌ با روزنامهٔ سندی تایمز بریتانیا، گفت که پیشنهاد بایدن "توافق خوبی نیست" اما افزود که اسراییل آن را می‌پذیرد چون به گفتهٔ وی تمام گروگان‌ها از چنگ حماس باید رها شوند.

فالک افزود که "جزییات زیادی باید بررسی شود" و یکبار دیگر تاکید کرد که شرایط اسراییل از جمله "آزادی گروگان‌ها و نابودی حماس به عنوان یک سازمان تروریستی نسل‌کش" تغییر نکرده است.

جو بایدن روز جمعه طرح سه مرحله‌ای را برای برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها ارایه کرد. او گفت که مرحله اول شامل آتش‌بس و بازگرداندن برخی از گروگان‌ها از بند حماس است. در مرحلهٔ دوم تمامی گروگان‌های زنده اسراییلی آزاد می‌شوند، اردوی اسراییل از تمام نوار غزه خارج می‌شود، و آتش‌بس دایمی برقرار خواهد شد. در مرحلهٔ سوم بازسازی غزه آغاز می‌شود و پیکر بقیه گروگان‌های کشته‌شده اسراییلی به خانواده‌های آنها بازگردانده خواهد شد.

اسراییل پافشاری دارد که فقط در مورد توقف موقت جنگ تا نابودی حماس بحث خواهد کرد. حماس که نمی‌خواهد انعطاف‌پذیری نشان دهد، می‌گوید که گروگان‌ها را تنها در مسیر منتهی به پایان دایمی جنگ آزاد خواهد کرد.

فالک با تاکید و تکرار موضع نتنیاهو گفت: "تا زمانی که همه اهداف ما محقق نشود، آتش‌بس دایمی وجود نخواهد داشت."

نتنیاهو به شدت زیر فشار است تا دولت ایتلافی خود را دست نخورده نگه دارد. دو عضو "راست افراطی" کابینهٔ‌ اسراییل هشدار داده اند که در صورت هرگونه توافقی که حماس را در امان نگه‌دارد، اعتراض خواهند کرد.

بایدن روز جمعه از رهبری اسراییل خواست تا در برابر فشار کسانی مقاومت کند که به ادامهٔ جنگ تاکید دارند و نباید فرصت آتش‌بس از دست برود. او گفت: "آنان می‌خواهند غزه را اشغال کنند. می‌خواهند سال‌ها به جنگ ادامه دهند و گروگان‌ها برای آنها اولویت ندارند. من از رهبری اسراییل خواسته‌ام که با وجود هر فشاری که وارد می‌شود، پشت این توافق بایستد."

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته اسراییل، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، باعث کشته شدن ۳۶ هزار و ۲۸۴ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG