لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا دو کارمند سفارت روسیه را اخراج می‌کند


سفارت روسیه در واشنگتن
سفارت روسیه در واشنگتن

ایالات متحده روز جمعه ششم اکتوبر (۱۴ میزان) در یک اقدام تلافی جویانه،اعلام کرد که دو دپلومات روسی را از امریکا اخراج می‌کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، گفت: "در واکنش به اخراج واهی دو دپلومات سفارت امریکا در مسکو توسط فدراسیون روسیه، وزارت خارجه امریکا متقابلاً دو مقام سفارت روسیه را که در ایالات متحده فعالیت می‌کنند، اخراج می‌کند."

روسیه ماه گذشته اعلام کرد که دو دپلومات امریکایی را به اتهام همکاری با یک شهروند روسی متهم به همکاری با یک کشور خارجی، اخراج می‌کند.

وزارت خارجهٔ روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که لین تریسی، سفیر امریکا در مسکو، را احضار کرده و به او گفته است که جفری سیلین، سکرتر اول سفارت و دیوید برنستاین، سکرتر دوم سفارت ایالات متحده در مسکو باید ظرف هفت روز روسیه را ترک کنند.

در بیانیه‌ٔ این وزارت آمده است: "افراد نامبرده با حفظ ارتباط با شهروند روسی آر. شونوف، متهم به همکاری محرمانه با یک کشور خارجی، فعالیت غیرقانونی انجام دادند."

رابرت شونوف، تبعهٔ روسی برای بیش از ۲۵ سال در قنسولگری ایالات متحده در شهر ولادی وستوک در شرق روسیه کار می‌کرد و پس از آن که روسیه در سال ۲۰۲۱ اتباع این کشور را از کار در ماموریت‌های ایالات متحده منع کرد، خانه‌نشین شد.

شونوف در ماه می سال جاری توسط ادارهٔ امنیت فدرال روسیه به اتهام جمع‌آوری اطلاعات در مورد جنگ اوکراین و سایر موضوعات برای واشنگتن، بازداشت شد.

میلر در بیانیه‌ای گفت که وزارت خارجهٔ امریکا "روال آزار و اذیت دپلومات‌های ما توسط دولت روسیه را تحمل نخواهد کرد."

او گفت: "اقدامات این وزارت پیام روشنی را ارسال می‌کند که اقدامات غیرقابل قبول علیه پرسونل سفارت ما در مسکو عواقبی خواهد داشت."

روابط واشنگتن و مسکو در دو سال اخیر و در پی تهاجم روسیه بر اوکراین به شدت پرتنش شده است. ایالات متحده گفته است که هیچ فایده‌ای در گفتگوهای سطح بالا به جز در مورد موضوعات جداگانه از جمله تبادلهٔ زندانیان، نمی‌بیند.

حتا قبل از جنگ اوکراین، پس از آن که روسیه در سال ۲۰۲۱ شهروندان این کشور را از کار در ماموریت‌های ایالات متحده منع کرد، حضور دپلوماتیک ایالات متحده در روسیه به شدت کاهش یافته بود، به طوریکه روس‌ها حتا برای گرفتن ویزهٔ امریکا اغلب مجبور به رفتن به سفارت‌های امریکا در کشورهای ثالث می‌شدند.

وزارت خارجهٔ امریکا اخیراً گفته است که از ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در نشست سران سازمان همکاری های اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام (APEC) که روسیه نیز عضو آن است و قرار است ماه آینده در امریکا برگزار شود، استقبال نخواهد کرد.

اوایل این هفته میلر به اتهامات محکمهٔ بین المللی جرایم علیه پوتین اشاره کرد و گفت: "بسیار متعجب خواهم شد اگر ولادیمیر پوتین که اخیراً به دلیل ترس از دستگیری به خاطر جنایات جنگی که مرتکب شده است، تمایلی به ترک مرزهای خود نداشته است... بخواهد در نشست سان‌فرانسیسکوحاضر شود."

در پاسخ، اناتولی انتونوف، سفیر مسکو در واشنگتن، گفت که سطح نمایندگی در نشست سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام "از اختیارات روسیه است."

پوتین به دلیل صدور حکم بازداشت او از سوی محکمهٔ بین المللی جرایم، به نشست سران گروه پنج کشور در حال توسعه - برازیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی - موسوم به "بریکس"در شهر جوهانسبرگ افریقای جنوبی نرفت و از طریق تماس ویدیویی در نشست اشتراک کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG