لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و فرانسه خواستار جلوگیری از گسترش جنگ در شرق میانه شدند


انتونی بلینکن (راست) وزیر خارجۀ ایالات متحده و کترین کولونا، وزیر خارجۀ فرانسه
انتونی بلینکن (راست) وزیر خارجۀ ایالات متحده و کترین کولونا، وزیر خارجۀ فرانسه

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده و کترین کولونا، وزیر خارجۀ فرانسه به اتخاذ اقداماتی توافق کردند تا از گسترش جنگ در شرق میانه جلوگیری شود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که در پی کشته شدن معاون گروه حماس در لبنان و انفجارات مرگبار در ایران، بلینکن و کولونا در تماس تلیفونی "بر اهمیت تدابیر برای جلوگیری از گسترش جنگ غزه، به شمول اقدامات مثبت در راستای کاهش تشدد در کرانۀ غربی و جلوگیری از تشدد در لبنان و ایران" صحبت کردند.

بلینکن در حالی با وزیر خارجۀ فرانسه در مورد جنگ شرق میانه صحبت کرده است که قرار است بار دیگر عازم منطقه شود. پس از آغاز جنگ میان حماس و اسراییل، این چهارمین سفر بلینکن به منطقه است.

پیش از این، امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه از اسراییل خواسته بود تا از تشدد، به ویژه گسترش جنگ و درگیری با لبنان پرهیز کند. هرچند، مقام‌های لبنان و گروه حماس، اسراییل را مسوول حمله‌ای می‌خوانند که روز سه شنبه منجر به کشته شدن صالح العاروری، معاون گروه حماس، در بیروت شد.

ایالات متحده گفته است که از قبل در مورد این حمله اطلاعی نداشته است، اما العاروری را "تروریست ظالم" خوانده است.

یک روز پس از کشته شدن العاروری، دو انفجار در شهر کرمان و در نزدیکی مراسم برگزاری چهارمین سالیاد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، کم از کم ۸۴ نفر کشته شدند. مقام‌های ایرانی ابتدا شمار کشته شدگان را ۱۰۳ نفر اعلام کرده بودند.

چند مقام ایرانی ادعا کرده اند که ایالات متحده و اسراییل در حملات مرگبار روز چهارشنبه در شهر کرمان ایران دست داشته اند، اما وزارت خارجۀ ایالات متحده این ادعای مقام‌های ایرانی را رد کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG