لینک های دسترسی

Breaking News

اشاره امریکا به وضع تعزیرات بر یک واحد نظامی اسراییل به دلیل نقض حقوق بشر


به نظر می‌رسد که ایالات متحده به خاطر ادعا‌های نقض حقوق بشر در کرانهٔ غربی رود اردن، بر یک واحد نظامی اسراییلی تعزیرات وضع کند، اقدامی که تل ابیب آنرا تقبیح کرده و "اوج بیهودگی" خوانده است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، در پاسخ به پرسش یک خبرنگار در ایتالیا در مورد اینکه آیا وزارت خارجهٔ امریکا کمک‌هایش را بر یک واحد نظامی اسراییلی که در رویدادهای خشونت‌بار در کرانهٔ غربی دخیل بوده است، قطع خواهد کرد یا خیر،‌ گفت بر اساس یک قانونی که فرستادن کمک‌های نظامی به واحدهای امنیتی خارجی ناقض حقوق بشر را منع می‌کند، تحقیقات آغاز شده است.

بلینکن در این مورد معلومات بیشتر ارایه نکرد اما افزود: "فکر می‌کنم مناسب است گفته شود که نتایج را به زودی خواهید دید. من تصامیمی را اتخاذ کرده ام؛ می‌توانید در روزهای آینده انتظار آنرا داشته باشید."

در اواخر سال ۲۰۲۲، وزارت خارجهٔ ایالات متحده به کارمندان سفارت این کشور در اسراییل هدایت داد تا در مورد تخطی‌ها حقوق بشری در کرانهٔ غربی توسط کندک "ابدیت یهودا" تحقیق کنند.

در این رویدادها، مرگ یک امریکایی-فلسطینی ۷۸ ساله نیز شامل است که درجنوری ۲۰۲۲ پس از آن که بازداشت شد، به دلیل حملهٔ قلبی جان باخت.

پس از حملهٔ هفتم اکتوبر سال گذشتهٔ حماس که در آن به گفتهٔ مقامات اسراییلی ۱۱۴۰ نفر کشته شدند، اعمال هر گونه تعزیرات علیه نیروهای اسراییلی سبب خشم بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، شده است.

نتنیاهو روز گذشته در صفحهٔ ایکس‌اش نوشت که در هفته‌های اخیر مخالف وضع تعزیرات بر شهروندان اسراییل کار کرده و با مقامات امریکایی نیز در این خصوص صحبت کرده است.

او افزوده است: "در حالی که سربازان ما با هیولاهای دهشت می‌جنگند، تلاش وضع تعزیرات بر یک واحد نیروهای دفاعی اسراییل اوج بیهودگی و پستی اخلاق است. حکومت به رهبری من با تمام معنا علیه این تحرکات اقدام خواهد کرد."

وبسایت اکسیوس نیز به نقل از سه منبع امریکایی آگاه از این موضوع گزارش داده و گفته است انتظار می‌رود بلینکن در چند روز آینده تعزیرات بر این واحد نظامی اسراییلی را اعلام کند.

بر اساس گزارش اکسیوس، بر بنیاد این تعزیرات، هر گونه کمک نظامی و آموزشی ایالات متحده بر این واحد نظامی اسراییلی قطع خواهد شد.

خبرگزاری رویترز به استناد گزارش اکسیوس گزارش داده است که بنی گنتز،‌ وزیر دفاع اسراییل،‌ با بلینکن صحبت کرده و از وی خواسته که در مورد وضع تعزیرات بر کندک "ابدیت یهودا" تجدید نظر کند.

پیش از این، سازمان خبرنگاری تحقیقی پروپبلکا مستقر در شهر نیویارک، گزارش داده بود که یک هیات ویژهٔ وزارت خارجهٔ امریکا در ماه دسمبر به بلینکن پیشنهاد کرده بود که چندین واحد اردو و پولیس اسراییلی را که در کرانهٔ غربی ایفای وظیفه می‌کنند، از دسترسی به کمک‌های امریکا محروم سازد.

این در حالی است که مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده روز گذشته ۲۶ میلیارد دالر کمک‌های جدید اضطراری را به اسراییل تصویب کرد.

در همین حال،‌ مقامات صحی در غزه گفته اند که تلفات ناشی از حملات اسراییلی به بیش از ۳۴ هزار نفر رسیده است که اکثریت آنان زنان و کودکان اند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های فرانس پرس، رویترز گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG