لینک های دسترسی

Breaking News

چک شومر خواستار انتخابات جدید در اسراییل شد


چک شومر، رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنای کانگرس ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۴ مارچ (۲۴ حوت) از حکومت اسراییل خواست تا انتخابات جدیدی برگزار کند، زیرا به گفتهٔ او بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل این کشور را در معرض تنفر جهانی قرار داده است.

شومر، ارشدترین سیاستمدار یهودی امریکا در سخنرانی خود گفت: "در این برهه حساس، زمانی که بسیاری از اسراییلی‌ها اعتماد به دید و مدیریت حکومت خود را از دست داده اند، من معتقدم که انتخابات جدید تنها راهی است که می‌تواند یک فرآیند تصمیم‌گیری سالم و باز را در مورد آینده اسراییل اجازه دهد."

در عین حال، جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده، روز جمعه، ۱۵ مارچ (۲۵ حوت) از اظهارات چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات ها در مجلس سنای امریکا که خواستار برگزاری انتخابات جدید در اسرائیل شده بود، ستایش کرده گفت، که بسیاری از شهروندان امریکا در مورد نحوه مدیریت جنگ توسط بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسراییل در غزه نگران اند.

رییس جمهور بایدن پس از دیدار با لئو وارادکار، صدراعظم ایرلند در کاخ سفید، در پاسخ به سوالی در درباره اظهارت آقای شومر گفت: "او [شومر] اظهارات خوبی داشت و فکر می‌کنم، وی نه تنها نگرانی جدی خود، بلکه بسیاری از امریکایی‌ها را ابراز کرد."

شومر افزود که نتنیاهو خود را در محاصرهٔ افراط گرایان راست قرار داده و "بیش از حد مایل به تحمل تلفات غیرنظامیان در غزه بوده که حمایت از اسراییل را در سراسر جهان به پایین‌ترین سطح تاریخی آن رسانده است".

او گفت: "اگر اسراییل به یک (کشور) منفور مبدل شود، نمی‌تواند زنده بماند."

رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنا این اظهارات را در حالی انجام داده که نارضایتی فزاینده‌ای از نتنیاهو در میان دموکرات‌های کانگرس ایجاد شده و فشار جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده بر حکومت وی به دلیل افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه افزایش یافته است.

در همین حال ایالات متحده روز پنجشنبه سه شهرک نشین اسراییلی و دو فارم کشاورزی اسراییلی را به اتهام "تضعیف ثبات در کرانه غربی" تحریم کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در بیانیه‌ای گفت: "امروز، ما در حال انجام اقدامات بیشتر برای ارتقای پاسخگویی برای کسانی هستیم که خشونت را تداوم می بخشند و باعث آشفتگی در کرانه غربی می شوند".

پیش از این نیز وزارت خارجهٔ ایالات متحده بر چهار شهروند اسراییل به دلیل خشونت‌ها علیه غیرنظامیان فلسطینی، تعزیرات وضع کرد.

این اقدام هرگونه دارایی مرتبط با افراد و نهادهای تحریم شده را مسدود می‌کند و به ویژه امریکایی‌ها را از معامله با آنها منع می کند.

خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها در کرانهٔ غربی پس از حملات هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل افزایش یافته است.

ادارهٔ خودگردان فلسطین می گوید که از زمان حمله حماس به جنوب اسراییل، حداقل ۴۳۰ فلسطینی به دست نیروهای اسراییلی یا شهرک نشینان در کرانهٔ غربی کشته شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG