لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش مرگ و میر ولادی در امریکا؛ زنان سیاهپوست بیشترین قربانی را می‌دهند


مرگ و میر مادران در سرتاسر ایالات متحده در مقایسه با دو دهه پیش دوبرابر شده است که زنان سیاهپوست و امریکایی‌های بومی به ترتیب بیشتر از همه قربانی آن اند.

پژوهش جدیدی که در ژورنال انجمن طبی امریکا نشر شده است، میزان مرگ و میر مادران را بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ در میان پنج گروه عمدهٔ نژادی بررسی کرده است.

الیسن براینت، یکی از نویسندگان پژوهش جدید، گفت: "این درخواستی برای اقدام همهٔ‌مان است تا عوامل ریشه‌ای را درک کنیم – تا بدانیم که برخی از آن به مراقبت صحی و دسترسی به خدمات صحی ربط می‌گیرد، اما بخش زیاد آن با نژادپرستی ساختاری، پالیسی‌ها و رویکردهای موجود پیوند دارد که ممکن مانع سالم بودن مردم شود."

در میان کشورهای ثروتمند، ایالات متحده بلندترین میزان مرگ و میر مادران را در جریان بارداری و یک سال پس از زایمان دارد. معمول‌ترین اسباب آن خونریزی شدید، عفونت‌ها، بیماری قلبی، خودکشی و مصرف بیش از حد دوا خوانده شده است.

مرگ و میر مادران سیاهپوست در ایالات متحده به گونهٔ یکسان در میان همه لایه‌های اجتماعی اقتصادی بلند بوده است. به گونهٔ‌ مثال، توری بووی، مدال آور المپیک و بانوی سیاهپوست امریکایی در سن ۳۲ سالگی به دلیل اختلالات ولادی جان باخت.

براینت گفت که همه‌گیری کووید۱۹ ممکن از نظر دیموگرافی و جغرافیایی تغییراتی را در این وضعیت ایجاد کرده باشد که به گفتهٔ وی "در آینده به گونهٔ‌ مطلق در مورد آن باید تحقیق شود."

بر اساس آمار ابتدایی فدرال، مرگ و میر مادران در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ کاهش را نشان می‌داد.

پژوهشگران می‌گویند که باید تدقیق شود و ریشهٔ مشکلات شناسایی شود تا بر راه حل و تدارک امکانات لازمی برای رسیدگی به این مشکل تمرکز شود.

XS
SM
MD
LG