لینک های دسترسی

Breaking News

ادامهٔ حملاتی حوثی‌ها بر کشتی‌های تجاری در بحیرهٔ سرخ


حملات حوثی‌ها بر کشتی‌ها در بحیرهٔ سرخ،‌مسیر ترانزیتی را که تا ۱۲ درصد تجارت جهانی از آن عبور می کند به خطر انداخته است.
حملات حوثی‌ها بر کشتی‌ها در بحیرهٔ سرخ،‌مسیر ترانزیتی را که تا ۱۲ درصد تجارت جهانی از آن عبور می کند به خطر انداخته است.

وزارت دفاع ایالات متحده روز شنبه ششم جنوری ( ۱۶ جدی) اعلام کرد که یک طیارهٔ بدون سرنشین حوثی‌ها را بر فراز بحیرهٔ سرخ در آب‌های بین المللی در نزدیکی چندین کشتی تجاری سرنگون کرد.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) با نشر بیانیه‌ای گفته است که "یک طیارهٔ بدون سرنشین که از مناطق تحت کنترول حوثی‌ها در یمن پرتاب شده بود"، توسط کشتی جنگی یو‌اس‌اس لابون سرنگون شد.

به گفتهٔ این فرماندهی در این رویداد به کسی آسیب نرسیده است.

شورشیان حوثی که توسط ایران حمایت می‌شوند و کنترول اکثریت بخش‌های یمن را در دست دارند، سیستم تجارت بین المللی را در طول چند هفته اخیر با حملات بر کشتی های که از تنگه باب المندب در جنوب بحیره سرخ عبور می‌کنند، مختل کرده اند. این گروه گفته است که این حملات را در واکنش به حملات اسراییل بر غزه انجام می‌دهد.

این حملات یک مسیر ترانزیتی را که تا ۱۲ درصد تجارت جهانی از آن عبور می کند به خطر می اندازد و ایالات متحده را واداشت تا یک نیروی بحری چندملیتی را برای حفاظت از کشتیرانی در بحیرهٔ سرخ تشکیل دهد.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده در جریان سفر به شرق میانه گفت که ۲۰ کشور از جمله بریتانیا، بحرین، کانادا،‌ فرانسه، ایتالیا،‌ هالند، ناروی،‌ کشور افریقایی سیشل و اسپانیا در این ماموریت اشتراک می‌کنند. به گفتهٔ وزیر دفاع امریکا این کشور‌ها گزمه‌های مشترک را در جنوب بحیرهٔ سرخ و خلیج عدن انجام خواهند داد.

بر اساس آمار وزارت دفاع امریکا، از زمان آغاز جنگ گروه حماس و اسراییل در هفتم اکتوبر سال گذشته، شورشیان بیش از ۱۰۰ حمله میزاییلی و طیاره‌های بدون سرنشین را به سمت اهدافی در بحیرهٔ سرخ و اسراییل انجام داده‌اند.

حوثی‌ها مدعی شده اند که اسراییل و کشتی‌های مرتبط با اسراییل را هدف قرار می‌دهند و تهدید کرده اند که تا زمان توقف عملیات اسراییل علیه حماس، به حملات خود علیه کشتی‌هایی که عازم بنادر اسراییل می‌شوند، ادامه خواهند داد.

افزایش حملات حوثی‌ها در بحیرهٔ سرخ می‌تواند سبب افزایش ده‌ها هزار دالری بیمه برای کشتی‌های در حال عبور از این منطقه و اختلال انتقال نفت و کالاهای تجارتی شوند. در روزهای اخیر بسیاری از کشتی‌ها از عبور از این منطقه خودداری کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG