لینک های دسترسی

Breaking News

خدمات قنسولی سفارت امریکا در کیوبا از سر گرفته شد


صف متقاضیان خدمات قنسولی در پشت دروازهٔ سفارت ایالات متحده در هاوانا
صف متقاضیان خدمات قنسولی در پشت دروازهٔ سفارت ایالات متحده در هاوانا

خدمات قنسولی و صدور ویزه در سفارت امریکا در کیوبا سر از روز چهارشنبه چهارم جنوری (۱۴ جدی) از سر گرفته شد.

این سفارت اعلام کرده است که طی مراحل درخواست‌های ویزای مهاجرتی و برندگان لاتری گرین کارت امریکا را با اولویت‌دهی به کیوبایی‌هایی که در تلاش پیوستن با اعضای خانواده‌هایشان در ایالات متحده اند، آغاز کرده است.

افزایش مهاجرت غیرقانونی از کیوبا به ایالات متحده، حکومت رییس جمهور جو بایدن را واداشته است که با وصف روابط پرتنش تاریخی با هاوانا، در صدد راه‌های بیشتر مهاجرت قانونی از کیوبا به امریکا بر آید.

تخمین زده شده است که سفارت امریکا در کیوبا سالانه ۲۰ هزار ویزه صادر کند، اما این رقم به مراتب کمتر از میزان مهاجرینی است که همه ساله به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی از کیوبا رهسپار ایالات متحده می‌شوند.

مقام‌های امریکایی گفته اند که مهاجرین کیوبایی که قصد ورود از مرز مکسیکو به ایالات متحده را دارند، روز تا روز رو به افزایش است و پس از مکسیکویی‌ها، کیوبایی‌ها دومین گروه بزرگ مهاجرین را در مرزهای جنوبی امریکا تشکیل می‌دهند.

هزاران مهاجر کیوبایی راه پرخطر دریایی را در پیش گرفته و سوار برقایق‌های کوچک و گاهی فرسوده مسیر ۱۸۰ کیلومتری آبی را می‌پیمایند تا خود را به سواحل ایالت فلوریدا برسانند.

بارک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحده به تاریخ ۲۰ مارچ ۲۰۱۶ همراه با هشت سناتور و ۳۱ عضو مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده در یک سفر تاریخی به کیوبا رفت. پیش از اوباما، کلفین کولیج، رییس جمهور پیشین ایالات متحده حدود ۹۰ سال پیش به هاوانا سفر کرده بود.

پس از سفر اوباما، سفارت امریکا در هاوانا بازگشایی و خدمات قنسولی پس از چندین دهه سردی روابط میان دو کشور از سر گرفته شد. اما در سال ۲۰۱۷ خدمات قنسولی امریکا در کیوبا پس از بیمار شدن مرموز شماری از دپلوماتان امریکایی مقیم سفارت امریکا در هاوانا متوقف شد.

روابط واشنگتن و هاوانا زمانی بیش از حد سرد شد که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، سفارت امریکا در هاوانا مسدود و تحریم‌ها بر کیوبا از سر گرفته شد.

حکومت جو بایدن برخی تحریم‌ها را بر کیوبا سهل کرده است، اما هنوز روابط دو کشور به آن گرمی نرسیده است که در زمان ریاست جمهوری اوباما به وجود آمده بود. هنوز هم محدودیت‌ها بر گردشگری و واردات و صادرات دو کشور پابرجاست.

XS
SM
MD
LG