لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی ایالات متحده از افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه


ایالات متحده روز جمعه ۱۰ نومبر (۱۹ عقرب) در حالی از افزایش تلفات فلسطینی‌ها در نوار غزه ابراز نگرانی کرد، که مقامات صحی غزه می‌گویند که تعداد کشته‌شدگان حملات پنج هفته‌ای اسراییل از مرز ۱۱۰۰۰ نفر گذشته است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده در مورد وضعیت اسفبار غیرنظامیان غزه گفت: "فلسطینیان بسیار زیادی کشته شده اند؛ تعداد بسیار زیادی در هفته‌های گذشته رنج کشیده‌اند."

آقای بلینکن در پایان سفر نه روزه به هشت کشور، که تا حد زیادی بر تشدید درگیری در غزه متمرکز بود، در دهلی جدید به خبرنگاران گفت که "پیشرفت هایی" در راستای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی صورت گرفته، اما "کارهای بیشتری باید انجام شود" تا تلفات به حداقل برسد و کمک های بشردوستانه به غزه جنگ زده فراهم شود.

قصر سفید دیروز اعلام کرد که اسراییل به هدف بشردوستانه به آتش‌بس روزمرهٔ چهار ساعته در شمال غزه توافق کرده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، این آتش‌بس چهار ساعته را پیشرفت "چشمگیر" خوانده و گفت که این وقفه اجازه خواهد داد تا کمک‌های بشری وارد غزه شده و غیرنظامیان از ساحات درگیر جنگ بیرون شوند.

کربی افزود: "اسراییل آتش‌بس چهارساعته را همه روزه در ساحات شمالی غزه تطبیق خواهد کرد. آغاز آتش‌بس همه روزه سه ساعت پیش از شروع آن اعلام خواهد شد."

بلینکن در مورد آتش‌بس چهار ساعته گفت که "آنچه اسراییل دیروز اعلام کرد کمک خواهد کرد" و افزود که ایالات متحده همچنین در حال گفتگو درباره "گام‌های مشخص" است که به ارسال منظم کمک‌های بشردوستانه و همچنین مواد سوخت برای تأسیسات حیاتی مانند شفاخانه‌ها و تصفیه‌خانه‌های آب اجازه می‌دهد.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد که به گفتهٔ مقام‌های اسراییل حدود ۱۲۰۰ نفر را کشت و بیش از ۲۴۰ نفر دیگر به شمول شهروندان خارجی را گروگان گرفت. مقامات اسراییلی در ابتدا تعداد کشته شدگان را ۱۴۰۰ نفر اعلام کرده بودند، اما روز جمعه اعلام کردند که این تعداد به حدود ۱۲۰۰ نفر کاهش یافته است.

پس از حملهٔ حماس، اسراییل نیز در یک اقدام تلافی‌جویانه حملات هوایی و توپخانه‌ای را از هفتم اکتوبر به اینسو بالای غزه آغاز کرده است. به گفتهٔ وزارت صحت غزه، که تحت کنترول حماس قرار دارد، این حملات تاکنون موجب کشته شدن بیش از ۱۱۰۰۰ نفر شده است که بیش از ۴۰۰۰ نفر آنرا کودکان تشکیل می‌دهند. اما آماری که از سوی مقامات غزه ارایه شده است، تا حالا از سوی منابع مستقل تایید و یا رد نشده است.

اما یک مقام ارشد ایالات متحده روز چهارشنبه به کانگرس این کشور گفت که ممکن رقم تلفات فلسطینی‌ها حتا بیشتر از این باشد.

باربرا لیف، دستیار وزیر خارجه در امور شرق نزدیک، به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا گفت که "بسیار محتمل" است که میزان تلفات بیشتر از آنچه گزارش شده، باشد. او گفت: "ما فقط پس از خاموش شدن سلاح‌ها متوجه خواهیم شد."

در حالی که تقاضاها برای آتش‌بس به سطح بین المللی افزایش یافته و تظاهرات نیز در کشورهای مختلف جهان تزیید شده است، مقامات امریکایی از آن حمایت نکرده و می‌گویند چنین اقدامی به تندروان فلسطینی فرصت می‌دهد که تجدید قوا کنند و دوباره اسراییل را هدف قرار دهند.

بلینکن در جریان سفرش در اردن گفت:"آتش‌بس در حال حاضر تنها موجب بقای حماس، تجدید قوای آن و تکرار آنچه که در هفت اکتوبر انجام داد، می‌شود."

بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسراییل نیز تعهد کرده که حماس را ریشه‌کن خواهد کرد. او گفته است تا زمانیکه گروه حماس همه گروگان‌ها را رها نکنند، هیچ آتش‌بس یا انتقال نفت و گاز به غزه صورت نخواهد گرفت.

گروه

XS
SM
MD
LG